L'any 2012 comença, com sol ser habitual, amb una pujada de tarifes en els serveis, encara que els usuaris ho notaran especialment en el preu del transport, i a l'espera de l'aprovació definitiva de noves taxes, com la recepta sanitària o la taxa turística. A més, el 2012 comença amb increments en el preu del gas natural, els segells i els peatges, mentre que es congelen els preus de la llum i el butà, el sou dels funcionaris i el salari mínim i s'incrementen les pensions i els impostos. Així doncs, a la pujada dels impostos aprovada pel Govern de Mariano Rajoy a través de l'IRPF, les rendes de capital i l'IBI, l'any 2012 hi suma l'encariment d'alguns dels serveis bàsics.

A partir d'ahir, els tres milions de consumidors de gas natural que tenen la tarifa regulada han vist com la seva factura s'ha incrementat un 0,5% de mitjana, fet que suposa, segons el Ministeri d'Indústria, una pujada de la factura trimestral de 0,57 euros. En aquest sentit, a les llars que utilitzen el gas natural només per a l'aigua calenta la TUR1 augmenta un 0,9%, mentre que a les llars amb aigua calenta i calefacció, la TUR2 puja un 0,3%.

Per contra, el Govern ha optat per mantenir la tarifa elèctrica d'últim recurs, a la qual s'acullen uns 20 milions de consumidors, i la bombona de butà, amb uns 7 milions de clients, i que seguirà costant 15,09 euros. El ministre d'Indústria, José Manuel Soria, ha optat per mantenir els preus abans de fer una revisió completa dels costos del sistema elèctric i buscar solucions per aturar el voluminós dèficit de tarifa, que ja supera els 22.000 milions. Al març, tornaran a revisar totes les tarifes energètiques.

Per altra banda, l'impost d'hidrocarburs augmenta a 2,8 cèntims per litre per als transportistes professionals, tant viatgers com de mercaderies. A més, els pressupostos del Govern català, presentats la setmana passada, preveuen augmentar el tram autonòmic de l'impost sobre vendes al detall d'hidrocarburs de 0,024 a 0,048 cèntims per litre.

Pel que fa l'aigua, l'Agència Catalana de l'Aigua ha posat en marxa un pla financer de viabilitat per augmentar els ingressos per mitjà del cànon de l'aigua, que preveu pujades que oscil·laran entre el 3 i el 10%, segons el consum, i una millor gestió.

Per altra banda, aquest 2012 es manté per quart any consecutiu la quota d'abonament que cobra Telefónica als seus clients, en 13,97 euros al mes. I, a partir d'ahir, la velocitat mínima d'accés a Internet es garanteix per a tots en un mega per segon. Des de Telefónica, que és l'operadora que ofereix el servei universal, calculen que al voltant de 200.000 ciutadans, que fins ara no podien accedir a Internet a un mega, poden demanar el servei amb un cost de 19,9 euros més la quota de línia mensual.

Al costat d'això, el Govern ha decidit mantenir el salari mínim interprofessional (SMI) en 641,4 euros al mes, tot i que els sindicats CCOO i UGT li havien sol·licitat que l'apugés. El mateix passa amb els sous dels funcionaris que segueixen congelats, fet que se suma un augment de dues hores i mitja, fins a les 37,5 hores, en la seva jornada laboral. Les pensions es revaloraran un 1% i, pel que fa els joves d'entre 22 i 30 anys, tampoc podran sol·licitar, a partir d'aquest nou any, la renda Bàsica d'emancipació de 210 euros mensuals, que sí que seguiran rebent els que ja la perceben. Per contra, qui decideixi comprar un habitatge podrà tornar a desgravar per aquest concepte i només haurà de pagar un 4% d'IVA si adquireix una casa d'obra nova.

El turisme també es veurà afectat per una nova taxa. En aquest sentit, està previst crear una taxa turística per recaptar entre un i tres euros per pernoctació.

Una altra taxa nova és la sanitària, que suposaria cobrar un euro per cada recepta mèdica expedida, cosa que ja ha provocat les queixes dels usuaris. Aquestes noves taxes entraran en vigor quan s'aprovin els pressupostos de la Generalitat, cosa prevista per al mes de febrer.

Una altra pujada la trobem a correus, on a partir d'ara, per enviar una carta ordinària dins de l'Estat, de fins a 20 grams de pes, s'haurà de pagar un cèntim més, és a dir, 0,36 euros, fet que suposa un 2,86% més. En aquest sentit però, Espanya continua tenint les tarifes postals més econòmiques dins dels països de la Unió Europea, on la mitjana és de 0,46 euros. Amb aquesta pujada Correus vol adequar, progressivament, els costos, el manteniment dels ingressos i una qualitat i eficiència més altes en la prestació del servei postal universal.

També pugen les tarifes per als peatges de les autopistes de les 27 carreteres que controla l'Administració central, un 3,2% de mitjana segons el sector. Aquest augment suposa l'increment més alt des del 2009, quan es van apujar un 4,46%, i més del doble respecte a la pujada de l'1,44% que es va aplicar l'any 2011. La pujada del peatge s'aplica a tota la xarxa estatal d'autopistes excepte les que depenen del Govern català, el túnel de Sóller de Palma de Mallorca, les autopistes de Navarra i algunes altres vies que depenen dels governs de Galícia i el País Basc. Les tarifes dels peatges gestionats pel govern català pujaran entre un 4,8% i un 6,67% el 2012, encara que prepara una nova política de descomptes per als usuaris recurrents, els vehicles amb alta ocupació i els poc contaminants.

Renfe segueix apujant preus

La targeta de transport que utilitza el 70% dels usuaris de l'àrea metropolitana de Barcelona, la popular T-10, que serveix per viatjar en metro, autobús i ferrocarrils de la Generalitat, costa, a partir d'ahir, un euro més, fins a 9,25 euros, mentre que el bitllet senzill ha incrementat el seu preu un 38% fins a 2 euros i la T-50/30 ha pujat un 10% i costa 37 euros. La Generalitat ha baixat un 2% el preu de la T-Mes, que ara costa 50 euros, i de la T-Trimestre, de 135 euros, un 3,6% més barata. La Federació d'Associacions de Veïns de Barcelona (FAVB) ja ha protestat per aquestes pujades, que considera una mostra d'"insensibilitat social que segur que acabarà tenint conseqüències". L'entitat considera que la Generalitat està donant un tracte de favor als usuaris del transport privat, ja que apujarà el metro i l'autobús i aplicarà descomptes a vehicles amb alta ocupació i bonificacions als usuaris que més utilitzin les autopistes. Per altra banda, l'Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP) creu que la pujada del preu del metro i dels autobusos penalitza els usuaris habituals i no fidelitza els viatgers.

El servei públic de lloguer de bicicletes Barcelona Bícing augmentarà de preu l'any 2012 i passarà a costar 40 euros.