Mercadona culmina en plena crisi econòmica el millor any de la seva història a l'aconseguir un benefici net de 474 milions d'euros en 2011, fet que suposa un increment del 19 % respecte a l'exercici anterior, amb una xifra de negoci de 17.3881 milions, és a dir un 8 % més. La cadena presidida per Juan Roig consolida així el seu lideratge a Espanya mitjançant un model de negoci -el dels supermercats de proximitat- que la portarà a invertir 600 milions d'euros en 2012 destinats fonamentalment a obrir 60 botigues, reformar establiments i continuar amb la construcció dels magatzems de distribució de Guadix (Granada) i Abrera (Barcelona). Mercadona preveu arribar el 2012 a un benefici net de 490 milions, una xifra de vendes de 19.100 milions i crear 2.000 nous llocs de treball. Sens dubte, una carrera meteòrica i imparable.

Roig atribueix els resultats obtinguts l'any passat a l'augment de la productivitat en la firma del 2% com a conseqüència de la "cultura de l'esforç i el treball", que també han permès crear 6.500 nous llocs de treball fixos (el 40% coberts per menors de 25 anys) o dit d'una altra manera, uns 20 llocs al dia. L'estrebada comercial de Mercadona, tot i el descens del consum a Espanya, ha permès també mantenir la seva estratègia de preus baixos rebaixant en un 1% el cost mitjà del cistell del mercat respecte a l'any precedent.

Hacendado, a l'exterior

L'expansió comercial a Espanya continuarà durant els pròxims exercicis, inclosa Navarra, on obrirà la seva primera botiga al 2013, mentre que el País Basc també figura en el seu punt de mira, amb el que comptarà amb establiments en tot el territori. Un altre repte immediat és la sortida a l'exterior, on estudia "tres o quatre" alternatives, segons Roig, en països pròxims com Portugal, França, Itàlia o Bèlgica. La cadena no ha revelat quina serà l'opció de futur, si bé sembla que Itàlia és el més probable. Sigui com sigui, Mercadona tampoc té clar si operarà sota aquesta ensenya i amb les seves marques actuals -Hacendado, Bosque Verde i Deliplus, entre d'altres- perquè "el nom no fa una empresa, sinó el seu model", va puntualitzar el màxim responsable de la firma. Segons Roig, Mercadona primer "es farà del país. Després implantarà el seu model de productes de qualitat a preus baixos" i s'expandirà "com taca d'oli" fins arribar a grans botigues.

En la seva estratègia de compres, la firma sosté que els seus 105 interproveïdors (treballen només per a ellls) i 2.000 proveïdors, que al seu torn compren a 20.000 pimes, permet "seguir guanyant diners" a tota la cadena de valor de la companyia de distribució comercial.

Roig va reconèixer "errors" en l'excés de vendes de peixos i carns en safata, una situació que ja ha corregit. Respecte a l'absentisme laboral, una de les seves principals preocupacions, l'empresa ha aconseguit reduir-lo al 0,78% de la plantilla durant el 2011 (la mitjana és del 6% a Espanya).