Una empresa promoguda per la Universitat de Girona (UdG) i dedicada al desenvolupament de monedes complementàries, Social Currencies Management, SL, ha llançat al mercat gironí una moneda social per impulsar el comerç local. El projecte es fa amb la col·laboració de l'empresa belga RES, que va introduir fa quinze anys al seu país d'origen la moneda social RES, i preveu crear una xarxa de pimes i autònoms locals per tal que augmentin al voltant d'un 5% les vendes. Els establiments adherits es beneficien del fet que els que posseeixen monedes RES només se les poden gastar en aquesta xarxa, i pel que fa als particulars, per cada recàrrega de la seva targeta RES disposen d'un 10% més de diners.

En Joan és l'amo del negoci El Bon Plat, un establiment de precuinats consolidat de fa sis anys que s'acaba d'adherir a la xarxa RES per obtenir el suport addicional que necessita per al desenvolupament de l'activitat. Pel sol fet d'obrir un compte RES com a establiment obté un crèdit sense interessos de 2.000 RES -els adherits disposen de fins a 2.000 RES negatius. Decideix fer la seva primera compra a un establiment de la xarxa RES, i adquireix uniformes per als seus quatre treballadors que li costen 195 RES. Ara el seu compte té un saldo de -195 RES.

Comencen a arribar clients. L'empresa que li ha venut els uniformes li encarrega els menús diaris per als seus treballadors durant un mes. Obté uns ingressos de 264 RES. Això repercuteix en el seu compte, que ara és de 69 RES positius. Continua fent compres dins la xarxa RES -carn, pa, una nevera, un microones, etc. I fa vendes a empreses i particulars atrets pel 10% de descompte que ofereix RES. Al cap de dos mesos de negoci El Bon Plat ja ha superat els 20.000 RES en transaccions.

Amb aquest exemple els impulsors de la moneda social RES expliquen els beneficis que aquest sistema pot aportar al comerç local. Social Currencies Management SL, empresa derivada o spin off -és a dir, creada per investigadors de la universitat per explotar el resultat de la investigació-, confia a poder generar confiança entre els gironins per estendre aquesta moneda que segons expliquen, ja s'ha consolidat a Bèlgica, amb una comunitat de més 5.000 negocis adherits i més de 100.000 usuaris que prioritzen les compres als establiments membres.

Els impulsors del projecte subratllen l'avantatge per als particulars, que per cada recàrrega que facin de la seva targeta RES disposen d'un 10% més de diners (1 RES equival a 1 euro, de manera que carregant 100 euros s'obtenen 110 RES). Així mateix, obtenen ofertes i promocions pel fet de ser membre de la xarxa.

Amb aquesta iniciativa es volen impulsar els petits negocis, que han d'afrontar la "competència ferotge" de les grans cadenes i superfícies, i les dificultats que posen els bancs a l'hora d'oferir finançament, reflexionen els seus promotors.