Des que va començar la crisi econòmica el 2008 les joieries han perdut un 50 % del volum del negoci. Les vendes s'han reduït al metall, la plata i els rellotges més econòmics entre els establiments mitjans, els majoritaris, mentre que les peces d'or queden ara reduïdes als establiments de gamma alta, segons un informe elaborat pel sector de distribuïdors i fabricants de joies. El sector busca en el comerç exterior i en la personalització de les joies la via per ajustar la caiguda del consum a Espanya. Com passa en molts altres sectors, el segment del luxe,s'escapa de la crisi i manté les vendes entre els consumidors d'alt nivell adquisitiu, mentre que la joieria d'autor es posiciona com l'alternativa.

Des que va començar la crisi econòmica el 2008 les joieries han perdut un 50 % del volum del negoci. El 2011, les joieries catalanes van facturar 387'8 milions d'euros, un 11,7 % menys que l'any abans. En l'inici de la crisi, el sector va facturar 455.000 milions, segons dades d'un informe elaborat pels organitzadors d'Espaijoia, el saló de la distribució i fabricants del sector. Es considera que en els últims anys la crisi ha obligat 4.000 establiments de tot l'Estat a tancar. Els establiments mitjans han vist caure els tiquets de compra fins als 40 euros de mitjana.