La proporció d´autopistes de pagament puja a Catalunya

A l'Estat, però, cau. Els catalans paguen peatge en el 52% d'aquestes vies, més del doble que la mitjana estatal (21%)

 08:04  
Acte de protesta a Girona contra els peatges a les autopistes.
Acte de protesta a Girona contra els peatges a les autopistes. aniol resclosa

BARCELONA | EFE/DDG El 52,6 % de les autopistes catalanes eren de peatge el 2011, un augment d'1,4 punts percentuals respecte al 2007, mentre que a la resta d'Espanya eren el 21,02 %, cosa que es tradueix en una caiguda d'1,82 punts, segons dades de la direcció general de Carreteres del Ministeri de Foment.

L'evolució dels últims quatre anys reflecteix que la proporció de quilòmetres de vies de pagament respecte a les vies lliures només ha augmentat al País Basc (2,2 punts), Catalunya (1,4 punts), la Comunitat Valenciana (0,49 punts) i Andalusia (0,18 punts).

D'altra banda, destaca la baixada d'aquesta proporció a comunitats com Galícia (- 6,2 punts), Navarra (- 5,76 punts), o Aragó (- 4,51 punts), regions en les quals els quilòmetres d'autovies lliures de peatges han augmentat significativament.

Les dades també mostren que, a tancament de l'any 2011, Extremadura, Balears, Canàries i Cantàbria eren les úniques comunitats autònomes sense cap quilòmetre de vies ràpides de pagament.

La comunitat amb més autopistes de peatge amb relació a les que no ho són és La Rioja on, amb 119 quilòmetres de pagament i 40 de lliures, 3 de cada 4 quilòmetres de les vies ràpides són de pagament.

Catalunya se situa en segon lloc quant a la relació entre autopistes lliures i les de peatge, encara que en aquesta comunitat hi ha molts més quilòmetres d'autopistes, 632 de pagament i 569 de lliures.

En un article del llibre Les autopistes de peatge a Espanya, el president d'Abertis, Salvador Alemany, constata que a Espanya "s'ha creat una situació inharmònica entre les diverses comunitats" i afirma que, en el cas de Catalunya, "la sensació de greuge comparatiu està més present a la societat".

Alemany considera que les principals causes d'aquest desequilibri entre territoris es deuen a uns pressupostos públics "orientats durant molts anys" a la creació d'una xarxa de comunicació radial i a l'arribada dels fons europeus "que van permetre dotar de vies gratuïtes de gran capacitat les regions menys desenvolupades".

Un dels principals problemes a Espanya, segons Alemany, és l'adjudicació d'autopistes de peatge paral·leles a autovies de gran capacitat preexistents, cosa que, segons la seva opinió, "és un principi fora de tota lògica socioeconòmica".

Així, el president d'Abertis advoca per una "xarxa viària única, que sigui harmònica i que combini pagament i gratuïtat en funció del disseny, qualitat, tipus de mobilitat i recorregut, en la línia de les directives europees i del que s'està imposant arreu del món".

Alemany afegeix que "no és factible continuar pensant" en el desenvolupament d'una xarxa addicional d'autovies alternatives a les actuals de peatge i aposta per la implantació de l'Eurovinyeta -un augment de l'import dels peatges per als camions i altres vehicles pesants- a tot Espanya.

"En l'actual i previsiblement futura situació de les finances públiques ha d'assumir-se que serà impossible construir, sense recórrer al pagament per ús, qualsevol tram de nova xarxa viària", afirma Alemany.

Notícies d'empresa


La revolució de les compres en línia
La revolució de les compres en línia

La revolució de les compres en línia

Espanya està entre els deu primers països europeus que més utilitza Internet i és el setè en...

Compras online 2.0

Compras online 2.0

España está entre los diez primeros países europeos que más usa...

Estalpackaging de St. Feliu obrirà oficina a Nova York

Estalpackaging de St. Feliu obrirà oficina a Nova York

L'empresa acaba de tancar una ampliació de capital que li permet augmentar el patrimoni net

L'any passat, el fabricant gironí de motos Gas Gas va produir unes 7.000 unitats i va facturar 40 milions

Gas Gas i Ossa s´alien

Els fabricants gironins de motos crearan un grup per ser referent en el món del trial i descarten...

Carns Bassó s´estén a l´àrea de Barcelona i contractarà 20 nous treballadors aquest 2012

Carns Bassó s´estén a l´àrea de Barcelona i contractarà 20 nous treballadors aquest 2012

La firma ha obert una carnisseria al barri de la Guineueta i n'inaugurarà tres més al llarg dels...

Tamesol s´alia amb dues firmes italianes per expandir-se internacionalment

Tamesol s´alia amb dues firmes italianes per expandir-se internacionalment

El grup construirà parcs eòlics a Albània per valor de 200 MEUR i s'implantarà a l'Amèrica del Sud...

Categories:
Província:
  Conegui'ns:  CONTACTI |  CONEGUI'NS |  LOCALITZACIÓ     PUBLICITAT:  TARIFES  
Queda terminantment prohibida la reproducció total o parcial dels continguts oferts a través d'aquest mitjà, llevat autorització expressa de diaridegirona.cat. Així mateix, queda prohibida tota reproducció a l'efecte de l'article 32.1, paràgraf segon, Llei 23/2006 de la Propietat intel·lectual.
Adaptat a la Llei de
Protecció de Dades per


Avís legal
Altres mitjans del grup
Diario de Ibiza | Diario de Mallorca | El Diari | Empordà | Faro de Vigo | Información | La Opinión A Coruña | La Opinión de Granada | La Opinión de Málaga | La Opinión de Murcia | La Opinión de Tenerife | La Opinión de Zamora | La Provincia | La Nueva España | Levante-EMV | Mallorca Zeitung | Regió 7 | Superdeporte | The Adelaide Review | 97.7 La Radio | Blog Mis-Recetas | Euroresidentes | Loteria de Nadal | Oscars | Goya