La clau perquè la pròxima pujada de l'IVA no sigui "tan perjudicial" per a les economies familiars està a comparar els preus d'establiments i de productes, perquè "comprant bé" el consumidor pot evitar que els comptes de casa seva disminueixin en fins a 470 euros a l'any. És l'estimació que fa l'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) de l'impacte que tindrà en cada llar aquesta pujada del tipus general de l'IVA -del 18 al 21 per cent- i del 8 al 10 en el cas del reduït, mentre que es mantindrà el 4 en el tipus superreduït per a productes de primera necessitat.

A menys que els comerciants decideixin assumir aquesta pujada, les butxaques de les famílies tributaran 470 euros més a l'any, és a dir, 39 euros al mes, i el transport i l'alimentació seran alguns dels conceptes que més penalitzaran els comptes de cada casa.

Per la pujada de l'IVA en aliments i begudes no alcohòliques, una família pagarà 54 euros més a l'any, segons l'OCU; per alcohol i tabac 16; per roba i calçat, 42; per despeses de manteniment de l'habitatge (aigua, electricitat i gas), 40, i per unes altres despeses de la casa 29.

A més, per serveis relacionats amb la salut les economies familiars pagaran 4 euros més a l'any; per transports, 90; per comunicacions, 23; oci, espectacles i cultura, 62; per hotels, cafès i restaurants, 51 i per altres béns i serveis, 59.

Però els consumidors, tal com indica el portaveu de l'OCU Enrique García, poden "esquivar" d'alguna forma aquest efecte de la pujada comparant preus i no deixant-se endur per la publicitat enganyosa.

"Alerta amb aquesta; pot ser que un comerciant digui que no puja l'IVA, però el nivell de preu d'aquest establiment sigui superior que el d'un altre que sí l'aplica i té els preus però barats", apunta. Cal buscar i elegir "el millor producte al millor preu possible", sense deixar que una oferta ens encegui i ens porti a comprar tot el cistell del mercat en el mateix supermercat, perquè la resta de productes poden ser més cars.

"Alerta amb les ofertes, amb la seva lletra menuda; moltes vegades és pitjor comprar en un establiment amb una oferta determinada que comprar en un altre que no la té però sí compta amb uns preus baixos durant tot l'any", adverteix García.

"Les diferències entre establiments són notables i s'aconsegueix un estalvi important comprant en els més barats. Cal buscar la diferència de preu", recalca el portaveu dels consumidors.

Unes recomanacions que caldrà tenir en compte, sobretot, quan anem a comprar un producte emmarcat en un sector on la competència és més fort, els de distribució i comerç.

En aquests productes, "els preus no pujaran de manera immediata" perquè l'empresari sol optar, com política comercial, per posar-los més baixos, reduir els seus marges de guany i assumir en part l'increment de l'impost perquè no recaigui totalment en el consumidor.

L'OCU ho ha constatat altres vegades: en aquests productes, "en els primers mesos, no es produeix una pujada immediata; la pujada és escalonada i al cap d'un any es trasllada íntegrament als consumidors".

"El preu ara és el principal component", segons García, que aconsella als usuaris que comprovin la veracitat d'algunes estratègies comercials que s'estan anunciant davant la pujada, com la que no la traslladaran als seus clients. "Alerta amb aquesta publicitat. Caldrà comprovar si és enganyosa", apunta.

Però els sectors que pateixin menys la competència, en els quals el consumidor a penes pot elegir, com en el de l'electricitat, la pujada es notarà des del principi perquè les empreses "no renunciaran" als seus guanys.

En qualsevol cas, aquest augment de l'impost en el mes més dur des del punt de vista de l'economia familiar tindrà, segons l'OCU, "una repercussió important en el consum, més en les circumstàncies econòmiques comque es troben moltes famílies, amb severes dificultats per arribar a final de mes, amb un entorn de reducció de salari, de pèrdua de llocs de treball i d'increment de l'atur".

L'organització vaticina una contracció del consum perquè en aquesta situació "cada vegada que un producte puja el consumidor deixa de consumir".

No obstant això, afectarà de manera desigual els sectors. Entre els més perjudicats hi haurà els relacionats amb l'oci i l'espectacle, com el cinema i el teatre, en els quals l'IVA passarà del 8 % al 21 %, com també ocorrerà en les cadenes de perruqueries, estètica, discoteques i serveis funeraris.

El de llibreries i papereries serà un altre sector afectat perquè, encara que l'IVA dels llibres de text seguiran tributant al superreduït, el del material escolar puja del 4 al 21% i això es traduirà en 14 euros més de mitjana, segons les estimacions de l'organització.

Altres sectors, no obstant això, tenen més opcions per mantenir el percentatge de consum, com el de l'alimentació, més quan hi ha productes, els de primera necessitat, com el pa o la llet, que es mantenen amb l'IVA superreduït.