L'anunciada pujada de l'IVA del 18 % al 21 % des de l'1 de setembre no s'ha traduït en un avançament de compra de vehicles pels consumidors, d'acord amb com han evolucionat les xifres de vendes el juliol i l'agost.

Diferents fonts del sector coincideixen a atribuir aquesta atonia dels usuaris, que podrien estalviar-se de mitjana uns 650 euros amb la compra del cotxe avançada a juliol o agost, a l'efecte de desconfiança en l'economia i a una estratègia d'estalvi davant eventualitats com l'atur o la prioritat d'adquirir articles de primera necessitat de més difícil accés per les retallades del Govern. Un argument poderós radica en les estadístiques de matriculacions que el juliol, a dos mesos vista de la pujada de l'IVA, es van reduir un 17,2%, i en la primera quinzena d'agost van retrocedir per sobre del 19%.

Existeix el precedent d'una anterior pujada d'aquest impost que grava el consum de l'any passat, quan l'1 de juliol, encara sota el govern del PSOE, es va procedir a un increment del tipus general del 16% al 18%, que comportava un encariment dels automòbils ?entorn de 450 euros.

Una revisió a les matriculacions dels dos mesos anteriors, és a dir maig i juny, calquen pràcticament, de nou, la situació. Concretament, el maig de 2011 les matriculacions, en comparativa interanual, van baixar un 23,3%, i el juny va ser encara pitjor, ja que el descens es va elevar fins al 31,4%.

Aquell increment de l'IVA va ?coincidir, a més, amb l'esgotament dels recursos destinats al Pla 2000E, sense una renovació de les dotacions, amb el qual el mercat automobilístic es va trobar simultàniament amb dues mesures perjudicials per al seu comerç.

Des d'aleshores, les vendes de turismes no han aixecat cap i en els últims 26 mesos només han pogut oferir una evolució a l'alça de les matriculacions en dos mesos (agost de 2011 i gener de 2012) i en termes molt moderats.

Els resultats durant aquest any han anat empitjorant i les diferents associacions automobilístiques de fabricants (Anfac), d'importadors (Aniacam), de concessionaris (Faconauto) i de venedors (Ganvam) han rebaixat successivament les seves previsions de tancament de mercat de 800.000 a 700.000 unitats.

Amb la finalitat d'intentar un repunt, per lleu que sigui, del mercat, algunes marques automobilístiques han decidit assumir l'IVA parcialment per a tots els clients que facin comandes dels seus models, però només durant el mes d'agost. No obstant això, dues declaracions de directius representatius del sector, concretament, de José Manuel Machado, president de Ford Espanya i recent elegit màxim responsable d'Anfac, i de Germán López Madrid, president d'Aniacam, ja han apuntat que el fet més probable és que l'IVA es repercuteixi als clients davant la realitat dels baixos marges comercials del sector.

En la branca distributiva, l'opinió és més escèptica i es limiten a assenyalar que el concessionari que pot assumir l'IVA ho farà, però ja anticipen que la situació d'aquesta activitat està en pèrdues i els marges d'actuació són ?gairebé nuls.

Una pujada de l'IVA hauria de tenir, doncs, impacte d'avançament de compres en el canal de particulars i aquest, en línia amb el que s'exposa, no ha mostrat reacció a les urgències que se suposen. En el cas dels concessionaris de Girona, la majoria afirmen que no han augmentat les vendes excessivament. Eduard Llorens de la Peugeot expressa que "no hem notat especialment que hagin augmentat les vendes. Potser hi ha hagut una mica d'augment però no ha estat una cosa definitiva". Josep Lluís Marcos, de Subaru, Infiniti i Saab, explica que "hem venut més per ser agost que altres anys", fet que es pot deure a la pujada de ?l'IVA. Per la seva banda, David Garcia, de Ford, considera que la publicitat també ha ajudat, "sí que han augmentat una mica les vendes, potser per una barreja de la publicitat, els cartells i voler-se estalviar la pujada de l'IVA". Josep Lluís Fernández, de Volkswagen és el que es mostra més decebut amb les vendes. Pensava que en vista de l'augment de l'IVA tindrien moltes més vendes i no ha estat així. Explica que "crèiem que vendríem molt més. De fet, molts treballadors es van demanar vacances al setembre pensant que a l'agost hi hauria molta feina i no ha estat així".

Pel que fa a reparacions, la majoria de concessionaris no han tingut una demanda més elevada que altres anys. Tots els concessionaris estan en la línia del president de l'Associació d'empresaris de comerç i reparació de vehicles de les comarques de Girona (Corve), Enric Plana, que en declaracions a Ràdio Girona va explicar que sí que hi ha hagut un augment aquest agost però no gaire gran i que "potser hi ha gent conscienciada que si surt de viatge ha de revisar el seu vehicle o realment la gent, amb l'augment de l'IVA, aprofita".

La compra per part de particulars no ha parat de caure des de fa 25 mesos i en aquests períodes ha coincidit amb les dues pujades de l'IVA que, en el termini de catorze mesos, en el seu tram general, ha passat del 16% al 21%, cinc punts percentuals més, alhora que ha evolucionat de representar la compra d'un 65% dels cotxes al 40% en les últimes estadístiques.