El petit comerç català preveu absorbir "fins on sigui possible" la pujada de l'IVA de a partir de l'1 de setembre, però creu que el consum, ja de per si mateix retret, patirà una nova caiguda en la temporada de tardor-hivern.

Segons va explicar el secretari general de la Confederació del Comerç de Catalunya, Miquel Àngel Fraile, el petit comerç està "compromès a fer un esforç per intentar no aplicar l'increment de ?l'IVA", com a mínim durant el primer trimestre des de l'entrada en vigor.

El mateix plantejament fa el president de la Fundació Barcelona Comerç, Vicenç Gasca, que va assegurar que les 10.000 botigues que formen part d'aquesta entitat, totes elles de la ciutat de Barcelona, intentaran "absorbir fins a on sigui possible" aquest augment impositiu per intentar que els consumidors no el notin.

No obstant això, Gasca dóna per fet que la pujada de l'IVA serà per si mateixa un "motiu més per frenar el consum" i va augurar que l'augment d'aquest impost indirecte "endurirà la campanya de tardor i hivern".

En qualsevol cas, les dues organitzacions veuen difícil ajustar més els marges al petit comerç, perquè creuen que ja s'han "comprimit molt".

Des de l'Escola Superior de Comerç i Distribució assenyalen que en la decisió d'apujar o no l'IVA "s'ha de tenir en compte altres factors com ara el marge amb que es treballa, si el producte o servei que s'ofereix és de primera necessitat o si els clients són persones que estan patint molt la crisi".

En aquest sentit, apunten que alguns comerciants estan considerant l'opció d'aplicar l'increment més tard, no el mateix dia 1 de setembre, com és el cas de productes de temporada, com els gelats o la moda. Alguns empresaris d'aquests sectors han optat per acabar la temporada amb els mateixos preus ja que consideren que el què poden arribar a perdre en beneficis és inferior al desgast d'imatge que poden tenir en fer la pujada de preus a finals de temporada amb un client molt sensible als preus.

Pel que fa a les rebaixes d'estiu, que acabaran aquest mes, Fraile va assegurar que han estat "fluixes", si bé va calcular que les vendes hauran estat "iguals o inferiors" a les de l'any anterior.

Fraile va afirmar que les rebaixes han aconseguit bons resultats al centre de Barcelona i en zones turístiques com Salou o Reus.

De fet, va opinar que no creu que l'augment de l'IVA faci avançar vendes excepte en casos de compres "imprescindibles" que ja havien estat planejades.