L'augment de l'IVA aprovat el 13 de juliol pel Consell de Ministres ja ha entrat en vigor. L'objectiu que persegueix el govern espanyol és recaptar 22.000 milions addicionals però diferents experts creuen que això no es complirà amb un consum que està de retirada per l'embat de la segona recessió del últims tres anys. Tot i aquests dubtes, la realitat és que aquest dissabte el peix, la carn, el cinema, el teatre, les autopistes, l'aigua, el llum, el gas, la perruqueria, les plantes, les ulleres i restaurants, entre altres sectors, han d'augmentar els preus i caldrà esperar quines empreses tindran capacitat de resistència per aturar el cop d'aquest encariment de preus i del cost de la vida.

La crisi econòmica, que ja acumula cinc anys, no deixa gaire marge a determinades empreses, especialment les petites, per poder absorbir sense traslladar als clients els increments de l'IVA que va aprovar el govern de Mariano Rajoy el 13 de juliol passat.

En aquests últims anys, per poder subsistir i mantenir-se en el mercat, moltes empreses no han parat de retallar marges de beneficis per poder fer front a la caiguda de les vendes i els experts dubten sobre la capacitat de resistència d'algunes pimes o establiments comercials per evitar que facin ajustos a les seves plantilles i, per tant, acumular noves destruccions de llocs de treball.

El professor de l'IESE, Miguel Ángel Ariño, creu que molts d'aquests petits establiments i les pimes ''difícilment'' tindran marge per no traslladar al consumidor l'increment de l'IVA i això suposarà ''ofegar'' encara més aquests negocis perquè que els clients optaran per anar a les grans superfícies, que seran les que tindrà més marge per absorbir aquests increments i provisionalment deixar de traslladar-los al preu final.

Ariño té dubtes sobre si es complirà l'objectiu del govern espanyol de recaptar 22.000 milions d'euros addicionals, en un moment que la recaptació de l'IVA està caient entre un 2 i un 3% anual. Aquest professor de l'IESE adverteix que en el conjunt d'ingressos de l'Estat, fins i tot complint amb l'objectiu de recaptació de l'IVA, si la seva aplicació provoca tancaments d'empreses suposarà una disminució d'ingressos tributaris per la caiguda de la recaptació d'Impostos de Societats.

Els sectors i productes que surten més perjudicats per aquest increment de l'IVA són els que el govern trasllada del tram de l'IVA reduït del 8%, que a partir de la reforma gravarà amb el 10%, a l'IVA general que serà del 21% quan fins ara era del 18%. Aquesta decisió suposa un increment de la tributació de 13 punts percentuals.

Aquests sectors són bàsicament els culturals (cinemes, teatres, circs, entrades de concert, biblioteques, museus i concerts en general), les boïgues de flors i plantes, discoteques i restaurants amb espectacles, serveis funeraris, cadenes de perruqueries, serveis de televisió digital, i compres d'obres d'art.

Les companyies de llum, telèfons i aigua passaran del 18% al 21% i el gas del 8% al 10%. La gasolina tributa a partir d'aquest dissabte el 21% quan fins ara ho feia en el 18%. Aquest increment suposarà aproximadament un encariment d'uns 3,5 cèntims per litre o uns 2 euros per dipòsit.

Els cotxes, 650 euros més cars

La compra d'un nou vehicle, que fins ara tributava al 18% i a partir d'aquest dissabte tributa en el 21%, suposa un increment aproximat d'uns 650 euros de mitjana. En el cas d'un frigorífic d'uns 350 euros de preu de venda públic l'encariment serà d'uns 10 euros, per un ordinador portàtil es pagaran uns 17 euros mes.

El material escolar també es veu afectat per l'increment de l'IVA amb l'excepció dels llibres de text, el mapes, els quaderns de dibuix, les partitures musicals i els àlbums.

Diferents càlculs elaborats en base a l'enquesta de pressupostos familiars de l'Institut Nacional d'Estadística de l'estat espanyol han xifrat en uns 500 euros l'any aquest increment per família.

L'altre impacte que es preveu és l'increment de l'IPC. Segons diferents economistes aquest impacte estarà a l'entorn de l'1% en el conjunt de la inflació, cosa que tindrà un efecte transmissor en diferents cistelles de la compra.