Els preus de la gasolina i del gasoil es troben ja en moltes gasolineres per damunt del màxim històric i, en el cas del primer combustible, superen àmpliament el llindar dels 1,5 euros per litre.

Els automobilistes poden trobar-se preus de la gasolina 95 de fins a 1,573 euros el litre a Olot. Una xifra que s'eleva fins a 1,661 euros el litre en el cas de la gasolina 98 en l'estació de la demarcació de Girona on aquest combustible és més car.

El preu mitjà de la gasolina 95 se situava en 1,498 euros, un 14% més que en la mateixa setmana de l'any passat, i 2,4 cèntims menys que el màxim històric d'1,522 euros el litre, registrat en l'última setmana d'agost, després d'una cadena continuada de pujades setmanals iniciada el juliol.

Així mateix, els conductors poden trobar-se ja preus del gasoil superiors al rècord històric en moltes gasolineres gironines. De fet el litre supera ja el rècord de 1,444 euros en 58 estacions de servei de la demarcació, el que representa el 27 per cent del total. La mitjana d'Espanya se situa en 1,428 euros el litre, un 12% més que en la mateixa setmana de 2011. Aquest combustible, consumit pel 80% del parc automobilístic, es troba d'aquesta forma a només 1,6 cèntims del seu màxim històric d'1,444 euros, marcat en l'última setmana d'agost.

En el context actual, omplir un dipòsit mitjà de gasolina de 55 litres requereix 82,3 euros, deu euros més que fa un any, mentre que en el cas del gasoil cal destinar 78,5 euros, 8,8 euros més que en la mateixa setmana de 2011.

Les diferències de preus entre les comunitats autònomes es deuen en bona part a l'existència de "cèntims sanitaris" en algunes d'elles. València, Castella i Lleó, Catalunya, Balears, Cantàbria, Castella-la Manxa i Andalusia han anat aprovant al llarg de 2012 augments en el tram autonòmic de la fiscalitat d'aquests productes. Mentrestant, altres comunitats autònomes com Aragó, Navarra, La Rioja i País Basc no apliquen aquest tipus de gravamen, i altres com Madrid, Múrcia i Galícia tenen una fiscalitat més lleugera.

La Comissió Nacional de la Competència (CNC) i la Comissió Nacional de l'Energia (CNE) han advertit recentment en sengles informes de la insuficient competència en el sector dels caburantes i s'han mostrat partidaris de l'entrada de més competidors.

Falta de competència

Les fortes pujades dels preus dels combustibles que es registren els últims anys, coincidint amb la crisi, es deu a "una insuficient competència efectiva en el sector dels carburants d'automoció a Espanya", segons l'informe publicat aquesta setmana per la Comissió Nacional de la Competència. A l'estudi es constata que "des de l'inici de la crisi econòmica el 2007 fins a 2010, el marge brut de distribució a Espanya ha crescut al voltant d'un 20%, tant en gasolina com en gasóleo". Un increment que s'ha registrat, destaca l'informe, "partint de nivells previs molt més elevats que els existents en països comparables i malgrat la forta contracció de la demanda de carburants experimentada". Competència conclou el seu dur informe amb 23 recomanacions al Govern perquè posi fi a les incorreccions que ha detectat.

L'informe, que la Comissió ha realitzat a petició de la Secretaria d'Estat d'Economia, exclou en la seva anàlisi el pes dels impostos en el preu final dels combustibles, i que suposen, entre la fiscalitat estatal i la de les autonomies, gairebé el 47% del que paguen els ciutadans per la gasolina i el gasoil.

Tot i així, i segons l'estudi, Espanya és el segon país europeu amb el preu més alt abans d'impostos en el cas de la gasolina i el cinquè si es tracta del gasoil.

Les conclusions de la Comissió no difereixen de les quals ja figuraven en altres informes previs, encara que aprofundeix en els detalls per descobrir per què es produeix el que en la literatura econòmica es denomina el fenomen "de coets i plomes", que suposa pujades molt ràpides quan els preus internacionals del petroli creixen i una rebaixa molt lenta quan la cotització cau. Repsol, Cepsa i BP dominen el sector. I és que, segons Competència, controlen tota la producció nacional de combustibles.