La venda d'automòbils va viure l'any passat el pitjor any de la sèrie històrica que s'inicia el 1989. A les comarques gironines, es van matricular un total de 9.691 turismes i tot terrenys, fet que suposa un descens del 14,19% respecte a les xifres de l'any anterior i la meitat dels vehicles matriculats l'any 2007, quan l'economia creixia impulsada per la bombolla immobiliària. Segons dades facilitades ahir per les diferents patronals del sector, a Girona el descens de les vendes és menys acusat entre els particulars (-9,4%) que entre les empreses (-22,8%) i les firmes de lloguer de cotxes (-38,7%).

En el cojunt de Catalunya, les matriculacions van baixar l'any passat un 11,4% i a l'Estat un 13,4%. El descens de les vendes s'ha vist alleujat en el tram final de l'any per un Pla PIVE que el sector demana de manera unànime que continuï en 2013, un any que serà similar, segons les previsions.

No obstant això, l'èxit del Pla d'Incentius al Vehicle Eficient (PIVE), que avui comptabilitza al voltant de 65.000 operacions des d'octubre i el consum del 80% de ?recursos assignats, no ha aconseguit que el mercat tancament amb almenys 700.000 unitats a tot l'Estat.

El mercat espanyol compta amb estadístiques de matriculacions des de l'any 1989 i cal retrocedir a la crisi de 1993 per trobar un registre de matriculacions tan baix, ja que en aquell període van ser 792.590 els turismes i vehicles tot terreny comercialitzats a Espanya.

Els efectes del Pla PIVE

Aránzazu Mur, responsable de l'Àrea Econòmica de la patronal dels fabricants (Anfac), en la seva crida per a 2013 ha considerat que el PIVE ha estat una injecció en la confiança del consumidor, que en els últims mesos ha visitat amb afluència els concessionaris.

Un dels efectes més importants d'aquest Pla ha estat la seva repercussió directa a la butxaca de l'usuari, perquè ha pogut adquirir un vehicle en les millors condicions econòmiques de la història, tenint a més un reflex directe en la contenció de l'IPC.

Juan Antonio Sánchez Torres, president de Ganvam, ha assegurat que amb les dades del Pla, "acomiadem l'any amb més optimisme que no el vam començar", perquè el PIVE ha aconseguit temperar la pèrdua de teixit empresarial en les seves xarxes, on en aquests cinc anys de llarga crisi s'han quedat pel camí més de "3.500 pimes i 40.000 llocs de treball".

De la seva banda, el president de la patronal dels concessionaris (Faconauto), Jaume Roura ha considerat que el PIVE ha complert de sobre els objectius i per això consideren "absolutament necessari que continuï estant en vigor en 2013" "Els concessionaris ?seguiran treballant perquè els clients es beneficiïn de les millors condicions de la història per adquirir un cotxe", xifrant els seus esforços en els 4.000 euros per vehicle.

En la mateixa línia, el president del Gremi del Motor, Miquel Donnay va indicar que "les vendes de vehicles nous continuen caient i serà del tot imprescindible que una ajuda de les característiques del PIVE segueixi vigent durant el 2013 si es vol seguir recuperant la confiança dels compradors"

Concessionaris en perill

Fins el 30 per cent de la xarxa de concessionaris d'automòbils a Espanya "no seguirà" l'any 2014, segons va assegurar el president de l'Associació Nacional d'Importadors d'Automòbils, Camions, Autobusos i Motocicletes, Germán López Madrid, que calcula que es perdran 1.000 llocs de treball.