Gairebé quatre de cada deu cotxes que es venen a Europa són alemanys, una proporció que no ha deixat de créixer amb la crisi. Els fabricants germànics, encapçalats pel grup Volkswagen, han aconseguit augmentar la seva quota de mercat a Europa en detriment de les marques franceses i italianes, que s'han vist afectades també per l'entrada massiva de cotxes sud-coreans.

Aquesta germanització del mercat automobilístic és la que ha empès el Govern francès a donar suport a una virtual fusió entre PSA Peugeot Citroën i Opel que aconsegueixi frenar l'envestida dels fabricants alemanys, sobretot de Volkswagen.

L'èxit alemany, al marge de la virtut dels seus productes, es deu al preu. Alguns analistes sostenen que Volkswagen, el primer fabricant europeu de cotxes, està "jugant brut" amb l'objectiu de reduir el nombre de productors a la UE. Com? Aprofitant la seva innegable millor situació financera. L'expansió i l'èxit de vendes de Volkswagen fora d'Europa, sobretot a la Xina i Llatinoamèrica, li permet quadrar els seus comptes amb comoditat i oferir els seus productes a Europa a preus "impossibles", obligant a la competència a reduir marges per a no perdre la seva quota de mercat.

El propi patró de l'ACEA (la patronal europea dels fabricants de cotxes), Sergio Marchionne, que també és president de Fiat i Chrysler, va assegurar que les pràctiques de Volkswagen estan provocant una guerra de preus i descomptes que només aconseguiran"un bany de sang" entre els fabricants generalistes, entre els quals hia PSA Peugeot Citroën,Renault i la pròpia Fiat.

La quota de mercat de VW ha passat en qüestió de deu anys del 18,7% al 25%. El grup guanya més que els seus competidors per unitat produïda, sobretot en el segment premium, el que li permet ajustar al màxim els preus en els cotxes petits, obligant els fabricants generalistes a estrènyer els seus marges, cosa que en el cas d'alguns fabricants acaba per traduir-se en pèrdues. Com a exemple, el Volkswagen Polo, disponible a partir dels 9.900 euros,un preu relativament inferior al del Peugeot 208 (a partir dels 11.150 euros) o del Fiat Punto.

Mentre fabricants com PSA se les veuen per no augmentar les seves pèrdues, Volkswagen segueix marcant rècords de vendes i beneficis i mobilitza inversions per valor de 50.200 milions d'euros fins a 2015 per reforçar les seves plantes per a nous llançaments, amb l'objectiu de perpetuar la seva hegemonia a Europa i convertir-se en el primer fabricant de vehicles del món.