La Generalitat de Catalunya deu 2,8 milions d'euros als transportistes gironins per compensar l'anomenat cèntim sanitari corresponent a l'any 2010. Amb més de dos anys de retard, la patronal gironina del transport, Asetrans, espera que d'aquí a pocs dies es faci efectiu aquest abonament. Així mateix, el compromís del Govern català és agilitzar la subvenció corresponent al 2011, que es podria pagar en el primer semestre d'aquest any.

Segons van explicar fonts de la patronal gironina, la compensació corresponent al 2010 suposarà, de mitjana, 647 euros per cada camí, 534 euros per cada autobús, i 125 euros per cada camioneta. Les xifres són al voltant d'un 15% inferiors a les inicialment previstes perquè les sol·licituds del sector per rebre la subvenció van superar la dotació pressupostària prevista.

El cobrament, en els propers dies o setmanes, d'aquests 2,8 milions d'euros per als transportistes gironins és fruit d'un acord tancat el juny de l'any passat entre el sector i la Generalitat. El pacte preveu el pagament d'ajuts creixents en els propers anys amb l'objectiu de "minimitzar" l'impacte de cèntim sanitari.

El cèntim sanitari, vigent des de l'any 2004, suposa en l'actualitat prop de cinc cèntims d'euro per cada litre de combustible, el doble que quan va entrar en vigor.

Aquesta taxa va despertar moltes crítiques en un sector al qual la crisi econòmica ha afectat molt durament. A la baixada de l'activitat dels seus clients, cal afegir-hi l'encariment del cost dels carburants i la competència deslleial per part d'empreses i professionals de l'Europa de l'Est.

Aquestes circumstàncies han provocat el tancament d'empreses o la reducció de la seva capacitat. Per exemple, a finals de l'any passat, Transports Padrosa, un dels referents del transport gironí, anunciava el tancament de la seva divisió internacional.

Crítiques des d'Espanya

D'altra banda, la patronal de transport Fenadismer, va denunciar fa pocs dies que Catalunya està incomplint la llei estatal que regula la devolució del cèntim sanitari als transportistes. Segons va explicar, totes les comunitats, excepcte Catalunya, paguen als transportistes que posen carburant al seu territori amb independència del seu origen. A Catalunya, només poden optar a aquests ajuts els transportistes amb domicili a Catalunya.