Samar't, amb seu a Vilafant i especialitzada a fabricar plaques de matrícula, celebra enguany el seu setantè aniversari, efemèride que coincidirà amb la fabricació de la la seva placa de matrícula número 200 milions o, el que és el mateix, les matrícules de tots els turismes que hi ha a Madrid i Barcelon multiplicats per 10. Amb plantes productives a Vilafant, el Brasil i l'Índia, l'empresa altempordanesa ja exporta més de la meitat de la seva producció i s'ha fixat l'obejctiu d'obrir noves fàbriques a l'extrem orient i al sud-est asiàtic, així com entrar en els mercats de l'est d'Europa i Rússia

La companyia, que dóna feina a 125 persones, va acabar l'any 2012 amb una producció total de 9,3 milions de plaques, 800.000 unitats més que l'any anterior. Avui és l'única a Catalunya que fabrica plaques de matrícules. "Malgrat el descens a Espanya de les matriculacions de vehicles nous, hem estat capaços d'augmentar les nostres vendes en un 1% al mercat nacional i un 17% en l'àmbit global", comenta David Mallén, director de màrqueting de Samar't, qui explica que "aquest creixement es deu a les exportacions, que representen el 58% del nostre negoci".

Dels 9,3 milions de matrícules produïdes, el 42% (3,9 milions d'unitats) es van vendre a Espanya i la resta, prop de 5,4 milions, a la resta del món. "Des de Vilafant fabriquem matrícules per a 15.000 clients repartits en 50 països d'Europa, Amèrica, Àsia i Àfrica", comenta Mallén.

Samar't és avui l'única empresa que produeix els quatre tipus de plaques existents en el món: tres en alumini (Hot Stamping, Doble placa i Solid Foil) i una en metacrilat (plaques acríliques).

"A més, som els únics que realitzem el 100% dels processos de producció; des del lacat i tall de l'alumini, fins a la impressió i protecció del reflexiu, passant per la formulació d'adhesius, injecció de metacrilat,É", assegura Mallén, qui afegeix que "per mantenir el nostre lideratge al mercat estem constantment innovant els nostres processos, tecnologia i productes".

Prova d'això és l'última aposta de Samar't: les matrícules de disseny. Les noves plaques es produeixen en diverses formes (hexagona, octogonal,É) i poden incloure filigranes i dibuixos que milloren la imatge i la seguretat de la matrícula.

Ampliació i noves plantes

"Aquest any ampliarem la nostra planta de producció a l'Empordà, que passarà a tenir 20.000 metres quadrats de superfície, i volem consolidar les fàbriques que tenim al Brasil i Índia", comenta Mallén. "A més, volem obrir noves plantes a l'Extrem Orient, al sud-est Asiàtic i entrar en els mercats de l'est d'Europa i Rússia", afegeix.

Les plaques de matrícules, que són un dels elements més identificatius d'un país, presenten moltes peculiaritats segons quin sigui el seu origen de destí. "Mentre que les matrícules europees són força semblants, llevat de les franceses que afegeixen l'escut de la regió i el nombre de departament des de fa uns anys, a la resta del món varien completament. Al Camerun són taronges, a Togo porten hologramesÉen altres casos apareixen elements o animals autòctons o representatius com és el cas d'Angola, en les matrícules dels quals apareix la "palanca negra", un tipus de cabra amb banyes llargs", explica el director de màrqueting de Samar't.

Origen en les bicicletes

Ràcords per inflar rodes de bicicleta. Aquest va ser el primer producte que Samar't va començar a fabricar a Figueres fa ja 70 anys. Amb el pas del temps van arribar altres elements com les dinàmos i fundes per a frens de bicicletes, peces per a motocicletes, pops i xarxes elàstiques i fins i tot cinturons de seguretatÉperò va ser al 1969 quan la companyia es va dedicar a la producció de plaques de matrícula, que tenen una mitjana de vida d'entre 3 i 6 anys (depenent del seu ús i cura) i que avui representen el 75% del negoci de Samar't.

A banda de les plaques de matrícula, la companyia també es dedica a la fabricació de plaques de carrers i numeració d'immobles, senyalització industrial i pública, cadenes per a rodes de vehicles i kits de seguretat (triangles, armilles, etc.).