Una treballadora a la planta que Simon té a Riudellots de la Selva.Detall d'un dels productes de la nova empresa Fluvia. Línia Flat de les noves làmpades Fluvia dissenyades per Josep Lluscà.

Simon, fabricant de material elèctric fundat a Olot, acaba de crear Fluvia, una nova empresa d'il·luminació interior que fabricarà material de disseny per a oficines i comerços. L'empresa tindrà seu a Madrid, però la fabricació dels elements es farà a la fàbrica del grup a Riudellots.

El director general del grup català, Xavier Torra, va explicar que l'any passat es va tancar amb lleugeres pèrdues perquè la bona marxa del negoci a l'estranger, proper al 10%, no va ser suficient per compensar la caiguda de les vendes a Espanya.

Des de 2007, el negoci a l'Estat ha caigut un 50%, fet que ha obligat l'empresa a fer diverses restructuracions. L'any passat van sortir de la companyia una cinquantena de persones -entre acomiadaments, prejubilacions i jubilacions- la majoria de la divisió dedicada a l'enllumenat públic.

Pel que fa a Fluvia, Torra va explicar que es tracta d'un segment de negoci en el qual Simon no era present i en el que preveuen bones perspectives de creixement. En aquest sentit, esperen facturar un milió d'euro durant aquest any i duplicar la xifra de negoci en els següents exercicis.

El primer executiu de Simon no va voler entrar en els motius que han portat a situar la seu de Fluvia a Madrid. "Estem presents a moltes parts del món. El nostre objectiu és ser a tot arreu", va explicar.

Tot i que la fabricació del les lluminàries de Fluvia es farà a Girona, això no suposarà la contractació de nou personal, sinó càrrega de treball per a unes instal·lacions que estan infrautilitzades.

"El 2007 ens vam equipar en maquinària, instal·lacions i personal per a produir "100" amb la intenció de mantenir la nostra quota de mercat. Avui, el mercat és la meitat", va resumir Torra.

Simon va tancar el passat exercici amb una una facturació de 250 milions d'euros.

El 39% de les vendes venen del mercat espanyol i el 61% de l'exterior. Amb 18 plantes a tot el món, Brasil i Polònia van ser els mercats on la companyia va registrar més creixement.

No obstant, la Xina és la gran aposta exterior de Simon. "En dos o tres serà el nostre primer mercat. Avui, ja suposa el 20% del total de les vendes", va explicar Torra.

A banda de les fàbriques, Simon compta amb prop de 800 punts de venda al gegant asiàtic, on el 15% de les vendes d'interruptors a particulars les fan on-line.

L'objectiu per aquest any és mantenir els nivells de facturació a Espanya i créixer per sobre el 10% a l'exterior.

En l'àmbit de la il·luminació exterior, un dels sectors més tocats a Espanya, Simon està intentant introduir-se a Marroc i Rússia.

D'altra banda, el grup continua en la seva estratègia de diversificació. En el passat ha apostat per la domòtica, la càrrega de vehicles elèctrics, o la fabricació de sensors i solucions per a smart cities. D'aquí a poques setmanes, preveu anunciar un acord per entrar en un negoci vinculat amb la tercera edat.