Els sindicats i Iberia tenen només quatre dies per intentar arribar a un acord que disminueixi les mesures d'ajust previstes en el pla de reestructuració de la companyia que el consell d'administració de la seva matriu, IAG, revisarà aquest divendres en una sessió extraordinària.

El passat 24 de gener, el consell ordinari del hòlding, creat després de la fusió de l'aerolínia espanyola amb British Airways, va fer "una revisió de les actuals discussions entorn del pla de transformació d'Iberia i va acordar mantenir una nova reunió el pròxim 1 de febrer", segons va indicar IAG.

El grup aeri va anunciar, el passat 9 de novembre, aquest pla 2012-2015, que recollia, entre altres mesures, retallades de plantilla -4.500 treballadors d'un total de 20.000-, rutes i flota.

El passat 17 de desembre, sindicats dels treballadors de terra i dels tripulants de cabina (TCP) van signar a la seu del servei de mediació Sima un acord amb Iberia que suavitzava el pla inicial, permetent així desbloquejar la negociació, i al qual s'hi va adherir més tard el col·lectiu de pilots.

Es va acordar, llavors, que la data límit per arribar a un acord-el 31 de gener- és orientativa i pot ampliar-se lleugerament sempre que es pacti entre ambdues parts.

No obstant això, segons apunten fonts sindicals, el conseller delegat de IAG, Willie Walsh, va aconseguir en l'última reunió del consell del hòlding, que va ser "bastant tensa", "imposar" la immobilitat de la data límit i acordar que l'òrgan torni a reunir-se de manera extraordinària.

Fonts sindicals han assenyalat que Walsh manté l'objectiu que Iberia passi d'unes pèrdues de més de 300 milions d'euros per al 2012 a un benefici de 300 milions en un termini de tres anys, de tal manera que dóna suport a mesures més dràstiques. "Es va comprometre amb els accionistes sense comptar amb ningú. Que no s'hagués compromès", apunten.

Per a les organitzacions sindicals, aquest objectiu és impossible-es tracta de "somiar despert"-, i apunten que les mesures que negocien han de donar beneficis raonables per als accionistes l'any 2017, any al qual s'amplia la vigència del pla en el document pactat en el Sima.

Walsh, la posició del qual va provocar "molt de cabreig i discrepàncies" entre els consellers del hòlding (7 per cada companyia), no va aconseguir trencar la negociació amb els sindicats i tirar endavant el seu "pla B" per a Iberia, que consisteix a convertir-la en una aerolínia només de vols de llarg abast, sense serveis de terra, segons expliquen les mateixes fonts.

7.000 acomiadaments

Amb el "pla B" hi hauria 7.000 acomiadaments, però tots els treballadors d'aeroports serien subrogats a altres companyies, cosa que deixaria la plantilla d'Iberia en uns 7.000 treballadors, matisen.

Tanmateix, les sortides de tants treballadors, que en cas d'Iberia afectarien molts sectors, tampoc són fàcils a Espanya i els sindicats recorden que l'ordenament laboral espanyol no és el britànic.

Els sindicats confien a aconseguir un acord -reconeixen que no serà fàcil-, perquè sense aquest és "fer-li el joc a Walsh" i permetre que "se'n surti amb la seva".

En la seva negociació amb Iberia, les baixes traumàtiques estan descartades i els acomiadaments "fora de la taula", i l'excedent de plantilla necessari es farà a través de l'ERO en vigor que prioritza les prejubilacions, indiquen.

A canvi, tots els col·lectius han d'afrontar una reducció salarial, i als sindicats els agradaria que això inclogués "el president i el conseller delegat d'Iberia, que es van pujar els sous l'any passat, mentre el baixaven a la resta de directius".