La Comissió Europea ha iniciat els tràmits per a modificar l'actual normativa sobre drets dels passatgers a la UE. Tot i que Brusel·les ho va plantejar ahir com un reforçament i millora de les condicions actuals, el cert és que algunes de les mesures suposen una retallada dels drets actuals.

D'aquesta manera, el dret a compensació en cas de grans retards i passa de tres a cinc les hores el temps d'espera per a tots els vols dins de la UE i els vols internacionals curts, nou hores per a vols de menys de 6.000 quilòmetres i dotze hores per a distàncies més llargues.

"Cal donar-los temps perquè et posin en un altre vol, si no ens arrisquem que el cancel·lin, per això donem més temps, cinc hores", va justificar el vicepresident de la CE i responsable de Transports, Siim Kallas.

La nova normativa haurà de rebre el vistiplau dels vint-i-set i de l'Eurocambra per entrar en vigor. Aquest procés podria durar uns 18 mesos i en l'es podrien introduir alguns canvis, van dir fonts comunitàries.

Les aerolínies hauran d'informar els passatgers del motiu del retard sofert com a màxim mitja hora després de la sortida prevista del vol i deuran oferir-los assistència (begudes i refrigeris) quan l'espera es prolongui més de dues hores, inclosos els vols amb escales, i un hotel si han de fer nit.

La CE planteja posar un límit de tres dies a l'assistència que l'aerolínia ha de donar als passatgers en el cas de retards, que fins ara era per un temps indefinit.

Les mesures van rebre ahir crítiques de diferents organitzacions de consumidors, que pensen que moltes de les mesures anunciades suposen una clara concessió a les aerolínies.

En aquest sentit, consideren que la reducció d'indemnitzacions en els supòsits de retards i cancel·lacions podria disparar la sobrevenda a l'atorgar a les companyies "una major impunitat a ?l'hora de cancel·lar un vol per la venda excessiva de places".