Les aerolínies, les empreses de telefonia, les entitats financeres i les subministradores de gas i electricitat encapçalen el rànquing de reclamacions dels consumidors rebudes per l'Agència Catalana de Consum el 2012. La fallida de Spanair, que encapçala la llista, va originar 3.574 reclamacions dels usuaris, especialment per la devolució de l'import dels bitllets anul·lats pel cessament d'operacions de l'aerolínia. En segon lloc, CatalunyaCaixa va rebre 2.812 reclamacions, la majoria per les participacions preferents de l'entitat. Continuen la llista Vodafone (1.694), Telefonica (1.209), i Orange, que situen un any més les operadores de telefonia entre les empreses que reben més queixes dels usuaris.

En el llistat de companyies amb més reclamacions, el sisè lloc l'ocupa Ryanair amb 791; seguit d'Endesa, amb 591; Vueling, amb 264; Gas Natural, amb 246 reclamacions, i Bankia amb 219, segons recull la Memòria 2012 de l'Agència Catalana del Consum, que ahir va presentar el secretari d'Empresa i Competitivitat, Pere Torres. En l'informe es constata un increment del 31,5% de les reclamacions en matèria de consum respecte l'any anterior. Per contra, les consultes han baixat un 32,98% -de 55.359 al 2011 a 28.502 al 2012- i les denúncies un 30,84% -de 6.436 al 2011 a 4.451 al 2012- en relació a 2011.

Durant el 2012, l'ACC ha rebut un total de 18.305 reclamacions, un 31,5% més que l'any anterior. Per sectors, el transport relleva a la telefonia com a sector amb més reclamacions, amb un 29,9% del total, sobretot per la fallida de Spanair. En segon lloc, telefonia i internet, amb el 26,5% de les reclamacions, seguit de les activitats financeres, amb el 20%, i dels subministraments -llum, aigua, gas- amb el 6,9% del total de reclamacions.

Tot i que les companyies de telefonia i internet segueixen aglutinant una part important de les reclamacions, també són les empreses que han registrat un percentatge més elevat de resolució al 2012: Vodafone ha resolt el 70% de les reclamacions (741 reclamacions resoltes per mediació i 440 per arbitratge), Telefónica, el 75% (513 reclamacions resoltes per mediació i 396 per laude) i France Telecom/Orange el 76% de les reclamacions presentades (501 per mediació i 332 per laude arbitral).

El 2012, l'ACC va resoldre per mediació un total de 2.349 casos, un 35,48% menys que l'any anterior. La majoria dels acords de mediació, el 71,9%, han estat en el sector de la telefonia i internet, seguit del sector subministraments -llum, aigua, gas-, que representen el 10% de les mediacions realitzades.