La marca Espanya no ajuda a vendre. Ho asseguren les grans empreses gironines protagonistes de l'informe Girona 100 SA, elaborat per KPMG i la Càtedra Cambra d'Empresa Familiar, on es constata que durant el 2011 les cent principals empreses de Girona van augmentar les seves vendes un 6% tot i que el seu benefici es va desplomar un 26%.

L'informe, que arriba a la quarta edició, conté una exhaustiva anàlisi dels darrers comptes anuals presentats per aquestes companyies i també de les seves percepcions respecte al darrer exercici i els propers.

Segons va explicar la directora de la Càtedra Cambra de l'Empresa Familiar de la UdG, Pilar Marquès, un dels punts molt comentats en els grups de discussió entre aquestes empreses és la mala imatge d'Espanya en el món engeneral i,sobretot a Europa.

En aquest sentit assenyalen la "desconfiança respecte a la marca Espanya, tant d'empreses com de bancs". Segons Marquès, moltes empreses que exporten s'han trobat que els seus clients exigien avals bancaris de bancs que no fossin espanyols.

Així mateix, les grans empreses també lamenten les traves que des de l'administració posen al seu negoci internacional, per exemple a l'hora d'expedir visats per tal que els potencials clients puguin visitar les seves plantes de producció.

Altres barreres al creixement que destaquen els empresaris són la dimensió de les empreses, la ineficiència de les administracions públiques, la falta d'infraestructures, i els problemes amb el finançament,sobretot per part deles empreses familiars.

Respecte a la dimensió de les empreses gironines, el responsable de KPMG a Girona, Manel Blanco, va assenyalar que "la mida sí importa" i que les grans empreses de la demarcació s'adonen que és dificil competir amb grans multinacionals en el context global. Tot i això, Blanco va admetre que les companyies gironines són reticients a iniciar processos de fusió i es decanten més per aliances puntuals.

Els empresaris participants en l'estudi també assenyalen la caiguda de les vendes i dels marges com al problema més important que han hagut d'afrontar durant el 2012

Entre les claus per afrontar la crisi, els empresaris aposten per la internacionalització i la innovació, pensada sobretot per aconseguir ser més eficients i competitius. Aposten per seguir ajustant costos -especialment els relacionats amb els salaris- i pels productes de baix cost, és a dir, aconseguir oferir el producte al preu més ajustat possible.

Les primeres 100 empreses gironines (de les quals l'estudi exclou la UdG) van facturar l'any 2011 un total de 7.743 milions d'euros, un 6% més que l'any anterior. Per aconseguir aquest increment de la xifra de negoci, van haver de sacrificar els seus marges i van perdre rendibilitat, fet que explica el brusc descens del resultat anual (-26%).

Per sectors, els que més facturació van tenir el 2011 van ser la indústria càrnia (2.267 milions d'euros), la distribució d'alimentació, begudes i tabac (1.543 milions) i les altres indústries manufactureres (1.392 milions).

Per tipologia i mida, l'empresa familiar va aconseguir una xifra mitjana de negoci de 82 milions (el 83% del total de les cent principals empreses) i va donar feina a 17.895 dels 20.563 treballadors que van ocupar les empreses de l'estudi, és a dir, un 87% del total.

En la banda positiva, l'estudi destaca l'increment del pes dels mercats exteriors en les vendes de les empreses de l'índex, que exporten, de mitjana, el 29% de la facturació.

Increment de la productivitat

La productivitat (relació entre la xifra de vendes i el nombre mitjà d'empleats) de les grans empreses gironines l'any passat es va situar en 376.590 euros, respecte als 335.900 de 2010. Tots els sectors a excepció d"altres comerços" han millorat aquesta ràtio, que té molt a veure amb la reducció de les plantilles.

De cara a 2012 i 2013, les perspectives de les grans empreses gironines són, segons Marquès, de seguir fent ajustaments en l'àrea de recursos humans, però més per la via de la contenció salarial que per la dels acomiadaments.