El jutjat mercantil número 10 de Barcelona ha dictat l'acte d'obertura de la fase de liquidació de Spanair, una vegada rebut l'informe definitiu de l'administració concursal, que situa el dèficit patrimonial de l'aerolínia en 519,38 milions d'euros.

Aquest acte suposa que a partir d'ara els administradors concursals tenen un termini de quinze dies per presentar un pla de liquidació en el qual s'establiran els passos a seguir per realitzar el procés de venda dels actius que són propietat de la concursada, va informar el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC).

L'informe de l'administració concursal valora aquests actius en 52,44 milions d'euros, davant un passiu, generat abans de la declaració de concurs, de 571,83 milions, cosa que llança un dèficit patrimonial de 519,38 milions.

De la seva banda, els crèdits contra la massa, que són els que s'han generat durant la tramitació del procediment concursal, ascendeixen a més de 72 milions d'euros, la majoria dels quals -70 milions- corresponen a indemnitzacions dels treballadors.

El jutjat precisa, no obstant això, que la valoració donada als actius de Spanair, de 52,44 milions, no significa que s'obtingui aquesta xifra per la venda dels esmentats actius durant el procés de liquidació, ja que les adjudicacions es realitzaran a les millors ofertes que es presentin.

El titular d'aquest jutjat mercantil, Juan Manuel de Castro, subratlla, a més, que no està garantit que els creditors cobrin el seu crèdit, sinó que dependrà que la companyia concursada disposi de liquiditat suficient una vegada s'hagi procedit a la liquidació dels actius.

"Sempre que existeixi liquiditat, i fins on arribi, el pagament es realitzarà per l'estricte ordre establert per la Llei Concursal", assenyala el TSJC.

Això significa que primer es farà front al pagament dels crèdits contra la massa, entre els quals es troben les indemnitzacions per acomiadament que es van decidir per acte del jutjat mercantil al febrer del 2012 i, posteriorment, al dels crèdits concursals.

Així, es pagaran primer, sempre que existeixin recursos suficients, els denominats crèdits concursals amb privilegi, que són els creditors amb garanties reals, crèdits laborals i administracions públiques, i, finalment, els crèdits considerats ordinaris.

El TSJC subratlla, en qualsevol cas, que l'obertura de la fase de liquidació no implica, "en cap cas", ni el començament de la venda d'actius ni del pagament dels crèdits, la qual cosa es produirà més endavant.

El jutjat mercantil que porta el cas ha comptabilitzat fins a 3.000 creditors de Spanair, entre els quals figuren accionistes, entre ells SAS i la Generalitat, així com proveïdors, AENA i la Seguretat Social, entre d'altres.

El 30 de gener del 2012, Spanair va presentar concurs voluntari de creditors amb un passiu de 474 milions d'euros i va anunciar un Expedient de Regulació d'Ocupació (ERO) d'extinció per als seus 2.075 treballadors.

Tres dies abans, el 27 de gener del 2012, la companyia cessava abruptament la seva activitat, deixant a terra milers de viatgers.

La insolvència de la companyia presidida per Ferran Soriano arribava després que els principals accionistes de l'aerolínia, un consorci públic-privat liderat per la Generalitat, va decidir no seguir injectant recursos a Spanair. En el darrer trimestre de 2011 es va negociar amb Qatar Airways perquè s'incorporés com a soci, una negociació que va fracassar i que va precipitar la fi de la línia aèria.

S'acaba així el projecte per 'aixecar una aerolínia de matriu catalana que convertís l'aeroport del Prat en el seu "hub".