El recent Saló de l'Automòbil de Frankfurt, un dels més importants del món, va constatar l'esforç que les principals marques estan fent per presentar vehicles híbrids i elèctrics. L'oferta existent s'ha, com a mínim, triplicat respecte a la que hi havia fa només tres anys. No obstant això, al consumidor encara li costa apostar per tecnologies alternatives als motors de combustió interna. En el que va d'any, a Girona s'han venut 21 cotxes elèctrics i 144 híbrids. Representen només un 2% del total de les vendes d'automòbils nous a la demarcació. Mentre les vendes d'híbrids es manté estable respecte a les xifres de l'any pasat, la d'elèctrics s'ha disparat un 133%.

El president de la patronal de venedors Ganvam, Juan Antonio Sánchez Torres, assenyala que "la ràtio de vendes d'elèctrics és inequívocament creixent i la taxa de desenvolupament es mantindrà en els pròxims exercicis, si bé la continuïtat dels plans d'ajuda governamentals per incentivar la compra de cotxes elèctrics són indispensables per mantenir el ritme positiu reflectit per les estadístiques".

Per a Ganvam, les dades de les vendes de cotxe elèctrics són indicatives d'una demanda encara molt incipient i residual, a diferència dels híbrids, que consideren com a principal alternativa a les motoritzacions tradicionals.

D'aquesta forma, els venedors consideren que malgrat l'innegable potencial de futur del vehicle elèctric pel seu baix cost per quilòmetre, aquesta tecnologia encara haurà de salvar diversos obstacles abans de convertir-se en una opció de compra massiva.

De fet, el Govern es va fixar ?l'any 2010 amb l'objectiu d'arribar als 250.000 vehicles elèctrics circulant per la xarxa viària espanyola en 2014, fet que sens dubte no es podrà complir, ja que a 1 de gener de 2013 només n'hi havia 871.

Segons Sánchez, l'escàs èxit de les previsions es deu, en gran mesura, a l'elevat preu d'aquest tipus de vehicles, que "supera entre dues i tres vegades a les motoritzacions tradicionals, depenent de la marca i el model concret".

A això cal sumar altres obstacles com la falta de punts de recàrrega, l'encara escassa oferta de models disponibles -menys d'una desena-, així com la seva baixa autonomia en comparació de les motoritzacions tradicionals, cosa que en la pràctica restringeix el seu ús a l'àmbit urbà.

D'altra banda, els distribuïdors van recordar que la curta vida amb la qual encara compten aquests models impedeix conèixer quin serà el seu futur valor residual al mercat d'usats, generant així certa incertesa que està llastant les compres per part de companyies de rènting i grans empreses que prefereixen invertir sobre segur en la renovació de les seves flotes.

En els últims anys, els diferents governs han apostat per incentivar la compra de cotxes elèctrics. El primer va ser el socialista, que va generar un pla integral amb una partida de 49 milions euros. Després els Governs de Mariano Rajoy han seguit la seva estela, encara que amb dotacions més austeres, 10 milions d'euros el 2012 i la mateixa xifra en 2013.

Aquesta línia tindrà continuïtat, ja que en el projecte de Pressupostos Generals de l'Estat (PGE) de 2014 enviats al Congrés dels Diputats, també s'inclou una partida, encara per especificar, que pretén seduir al comprador perquè faci la transició del cotxe convencional a l'elèctric.