La nova taxa que hauran de pagar els camions que circulin per carreteres franceses que no són de peatge, i que afectarà també uns 200.000 transportistes estrangers, entrarà en vigor el pròxim 1 de gener. Segons la patronal gironina del transport, Asetrans, la taxa suposarà un cost d'uns 15 cèntims per quilòmetre. Travessar França per carreteres gratuïtes suposarà a partir d'ara un cost addicional d'uns 150 euros, que la llei francesa obliga a repercutir al client. Aquesta mesura pot perjudicar els exportadors gironins, que veuran com les seves vendes destinades a la UE s'encariran.

Els ministres francesos de Transports, Frédéric Cuvillier, i Hisenda, Bernard Cazeneuve, van indicar ahir que la nova taxa, que havia hagut d'endarrerir-se per problemes tècnics, començarà a funcionar des del primer dia del 2014, en virtut d'un decret governamental.

Perquè els transportistes estiguin preparats, aquesta mateixa setmana s'enviarà als propietaris de camions a França una nota d'informació en la qual se'ls explica com registrar els seus vehicles per ajustar-se a la nova normativa.

A aquest respecte, des de mitjan aquest mes està previst que s'obri el registre de l'empresa que gestionarà l'impost, Ecomouv -filial de la italiana Autostrade-, per a aquells que no estiguin abonats al telepeatge.

Els que disposen del telepeatge a les autopistes franceses han pogut inscriure's des del 19 de juliol passat.

Cuvillier va posar èmfasi que "tenint en compte els terminis, és important que els transportistes facin al més ràpid possible els tràmits necessaris per tenir temps d'instal·lar abans de l'1 de gener de 2014 les caixes obligatòries en els seus vehicles".

El titular francès de Transports s'ha dirigit per carta als seus homòlegs dels altres 27 Estats de la Unió Europea (UE) per informar-los que aquesta "eco-taxa" s'aplicarà també als camions dels seus països que circulin per França.

Un portaveu del seu departament va precisar que calculen que dos terços dels vehicles estrangers concernits ja estan registrats a l'estar abonats al telepeatge.

La resta ho podrà fer en línia en el lloc internet de Ecomouv a partir de la setmana que ve, va afegir el portaveu.

Amb aquesta taxa, el Govern francès calcula que recaptarà 1.200 milions d'euros anuals, repartits de manera equitativa entre camions francesos i estrangers que circulen pels 15.000 quilòmetres de carreteres subjectes a la mateixa.

En total, afectarà a uns 800.000 camions de més de 3,5 tones i que circulen per carreteres d'ús gratuït. Per al càlcul de la taxa, els camions hauran de portar un sistema de localització via satèl·lit.

Des de la patronal gironina Asetrans, Carlos Palacios va assenyalar que la nova taxa obliga els transportistes a repercutir el seu cost al clients. "Si no ho fem, ens enfrontem a multes de fins a 15.000 euros", assenyala, destacant que podria ser un "bon exemple a seguir si s'acaba implantant l'eurovinyeta a Catalunya.

Precisament ahir, el Consell de Treball Econòmic i Social (CTESC) va recomanar al govern català que, abans d'implantar l'anomenada eurovinyeta, una taxa per al trànsit del transport de mercaderies a les vies de titularitat de la Generalitat, obri un debat amb els agents econòmics i socials.

Aquest organisme consultiu considera necessari fer un estudi per analitzar l'impacte que les tarifes per l'ús d'aquestes vies per part dels camions pugui tenir sobre el transport, ja que la norma resultant, sosté, "no hauria de comportar efectes significatius sobre el sector".

El CTESC proposa, en aquest sentit, una aplicació gradual dels peatges als vehicles de mercaderies, una fórmula que ja apliquen altres països europeus.

El dictamen reclama també que la implantació i pagament de peatges es realitzi de manera que s'obstaculitzi el mínim possible la fluïdesa del trànsit.

Sobre això, defensa l'establiment de sistemes i modalitats de pagament que permetin a l'usuari el seu abonament durant les 24 hores del dia, almenys als principals punts de venda, per a tots els mitjans de pagament, dins o fora de Catalunya.

També recomana incloure en el text del decret que les instal·lacions comptaran amb la dotació de personal necessària per mantenir uns nivells de seguretat adequats i d'atenció in situ de les possibles incidències.