Les vendes d´automòbils augmenten un 10 per cent a Girona

Els Plans PIVE d'ajuts a la compra contribueixen a millorar un mercat que viu el segon pitjor any de la crisi

07.01.2014 | 07:24
Les vendes d´automòbils augmenten un 10 per cent a Girona
Les vendes d´automòbils augmenten un 10 per cent a Girona

El mercat de d'automòbils nous ha tancat l'any 2013 amb un increment de les vendes del 10% a les comarques gironines i 10.711 matriculacions per l'efecte dels plans PIVE que han canviat la tendència inicial de caiguda prevista pel sector. L'evolució del sector a la demarcació ha estat millor que la del conjunt de Catalunya (8%) i l'Estat (3,3%).

Segons les dades difoses per les diferents patronals i associacions automobilístiques, aquesta evolució en positiu de vendes d'automòbils de turisme en 2013 posa fi a una sèrie de diversos exercicis de descensos, des de 2007, amb l'excepció de 2010.

Tot i el moderat optimisme que suposa el creixement de les vendes, no cal oblidar que la dada de 2013 és la segona pitjor des que es va iniciar la crisi econòmica. De fet, tot i els ajuts públics a la compra d'automòbils, les matriculacions són prop d'un 60% inferiors a les registrades l'any 2005.

David Barrientos, director de Comunicació de la patronal de fabricants Anfac, subratllava en aquest sentit que "el volum de l'any segueix estant per sota el potencial del mercat".

Per tipologia de vehicles venuts, a Girona destaca el creixement dels tot terrenys (+13,4%), amb una evolució millor que la dels turismes (+9,8%).

Pel que fa a les marques més venudes, Citroën va liderar, amb molta difèrència, el mercat gironí. La marca francesa va matricular 1.110 vehicles nous a la demarcació. De fet, el model més venut de l'any a tot l'Estat ha estat el Citroën C4. La segueixen en el rànquing gironí, Volkswagen (809), Peugeot (724), Toyota (667) i Renault (605). Completen el "top 10", Audi (583), Nissan (579), Ford (533), Opel (531) i Seat (518).
El president de Faconauto, Jaume Roura, va subratllar que aquesta lleu millora de les xifres "encara queda lluny" de les expectatives de negoci dels concessionaris, molt castigats per la crisi. "Encarem 2014 amb una mica més d'optimisme i amb el propòsit que les majoria de les nostres empreses vagin entrant en números negres i segueixin mantenint l'ocupació", va subratllar Roura, que va reclamar que es mantinguin les ajudes estatals al sector.

Miquel Donnay, President del Gremi del Motor, admetia ahir que "hem superat les previsions inicials gràcies als plans d'ajut", que segons la seva opinió "impulsen l'activitat econòmica, mantenen els llocs de treball, ajuden a millorar la seguretat vial potenciant la renovació del parc, redueixen el consum energètic per la incorporació de les noves tecnologies incidint positivament en el medi ambient i sostenen la recaptació fiscal".

El repartiment de les matriculacions anuals per comunitats autònomes situa Canàries com el mercat de major creixement, amb un 14,8%, molt influenciat per la temporada turística, seguit d'Extremadura amb el 13,5% i La Rioja amb el 12,9%. En la banda oposada, amb descensos, Balears se situa al capdevant (-13,4 %), per davant de Madrid -(2,6 %).

En termes de volum, Madrid va tancar 2013 amb 228.656 matriculacions, el 31,6% del total, seguida de Catalunya, amb 114.492 i un 15,8% de quota, fet que suposa que entre aquests dos territoris s'absorbeix gairebé la meitat del mercat espanyol, un 47,4 %.
A nivell estatal, les matriculacions per canals demostren que els particulars finalitzen l'any amb una pujada del 18% mentre que les flotes d'empresa cauen un 15,5%, i el canal de llogadors o "rent a car" baixa un 2,1%.

En el cicle de carburant, el mercat es desglossa en termes de quota en un 67,4% per al dièsel, un 31,1% per a la gasolina i un 1,5% per a les energies netes híbrida i elèctrica.

El ciclomotor desapareix

Pel que fa al mercat de les dues rodes, les dades de 2013 constaten la pràctica desaparició del mercat del ciclomotor, molt castigat per les normatives que en els darrers anys han endurit els requisits per accedir a la seva conducció. En tot ?l'any, se'n van vendre només 376 unitats a les comarques de Girona, cosa que suposa un descens del 24% segons dades del Gremi del Motor. Una mica millor van anar les coses per a les motocicletes, que després d'anys de caigudes van recuperar el signe positiu. A la demarcació se'n van vendre 2.594, un 1,2 per cent més que el 2013.

Economia

És l'hora d'apujar els salaris

Tot i que hi ha més gent i més hores treballades, la remuneració mitjana per empleat creix només...

L´estructura del passiu de les pimes catalanes millora durant el període 2000 fins al 2015

La «tendència general» de millora es dona al sector primari, la indústria, la...

Abertis invertirà 366 milions d´euros a l´Argentina a canvi d´una nova concessió

Abertis invertirà 366 milions d´euros a l´Argentina a canvi d´una nova concessió

Ausol (Autopistas del Sol), societat del grup Abertis a Argentina, ha acordat amb el govern...

Atlàntia veu difícil que es pugui fer una contraopa per Abertis

El president de la concessionària italiana Atlàntia, Fabio Cerchiai, va declarar ahir que «no...

Enllaços recomanats: Premis cinema