El Govern va aprovar ahir la cinquena versió del Pla Pive d'ajuts a la compra de cotxes nous, que dotarà amb 175 milions d'euros i que espera que tingui un impacte en l'ocupació en prop de 4.500 nous llocs de treball.

Ho va anunciar la vicepresidenta Soraya Saénz de Santamaría després del Consell de Ministres, i va destacar que aquest tipus de plans potencien la inversió estrangera. També va assegurar que els quatre Pives anteriors han generat prop de 10.000 llocs de treball. Els responsables de la principals associacions de l'automòbil aposten ja per un any 2014 amb increment de matriculacions, després de conèixer-se la pròrroga dels ajuts.

Increment de les vendes

La patronal de fabricants Anfac indica que amb aquesta decisió del Govern, el mercat automobilístic espanyol està en condicions de tancar 2014 amb un augment de matriculacions del 10 %.

Per a això es basa que el nou pla facilitarà la compra de 175.000 vehicles, dels quals 80.000 seran pura demanda addicional.

Apunta que l'efecte econòmic es tradueix en 2.000 milions d'euros, desglossats en la recaptació fiscal extra per l'increment de la demanda i els ingressos de més que es rebran per la via de la indústria auxiliar.

Així mateix, està previst que les noves ajudes indueixin a desvallestar 175.000 vehicles, un tràmit que contribuirà a renovar el parc automobilístic espanyol.

El president dels importadors d'Aniacam, Germán López Madrid, es va unir a les opinions sobre l'impacte positiu al mercat però va subratllar que "l'objectiu dels plans ha de seguir sent el rejoveniment del parc espanyol, un dels més antics d'Europa".

López Madrid va concretar que l'edat mitjana del parc espanyol és de 9,6 anys davant dels 8,2 de la resta d'Europa, per la qual cosa aposta per mantenir els plans d'ajut fins que Espanya s'equipari a Europa.

Va considerar una "gran notícia" que les edicions anteriors del Pive hagin suposat entre 220.000 i 230.000 baixes d'automòbils amb més de deu anys d'antiguitat.

Jaume Roura, president de la patronal de concessionaris Faconauto, va qualificar el Pive 5 com "un revulsiu per créixer aquest any". Va ressaltar l'oportunitat del moment, al començament de l'exercici, el que ajuda a clarificar el mercat i a planificar una xarxa de distribució amb bases molt més sòlides que en anys anteriors.

Roura també va apostar per la seva reglamentació definitiva al més aviat possible per evitar l'ajornament de compres, el que faria de gener un mes pràcticament anul·lat.

De la seva banda, el president de l'associació de venedors Ganvam, Juan Antonio Snchez Torres, va destacar que el Govern admet ja sense reserves que aquests plans són una inversió amb retorn, que renoven el parc i que activen el mercat, factor fonamental "perquè deixin de caure les pimes que conformen l'activitat de la distribució de l 'automòbil".

Sánchez Torres va qualificar la mesura de "baló d'oxigen" que permetrà subsistir a un sector de venedors d'automòbils castigats durant la crisi amb el tancament de 3.500 establiments i la pèrdua de 50.000 llocs de treball.