L'associació d'usuaris bancaris Adicae ha denunciat més de 450 clàusules abusives en contractes entre entitats bancàries i clients que limiten la responsabilitat dels bancs i obliguen a pagar elevats costos. Les denúncies les ha presentat davant la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV), el Banc d'Espanya, i altres autoritats competents.

En un informe elaborat per Adicae, en què s'han estudiat 278 contractes de 52 entitats financeres corresponents a tota mena de productes i serveis financers, tant de crèdit com d'estalvi, l'associació ha detectat 469 clàusules que limiten els drets dels consumidors.

Adicae critica que moltes de les entitats que han estat denunciades hagin estat nacionalitzades o es trobin integrades en entitats a causa del procés de reestructuració financera, i lamenta que segueixi "prevalent" en els contractes una posició de "força" de les entitats bancàries davant dels consumidors. Entre les 52 entitats analitzades hi ha Bankia, Liberbank, Banc Sabadell, Caixabanc, Ibercaja, Banco Santander, Banco Popular, la Kutxabank o NCG Banc.

Segons l'estudi, en algunes de les clàusules abusives detectades s'obliga els clients a sufragar i mantenir costos i despeses molt elevats "que en ocasions no tenen l'obligació de suportar".

Les condicions més alarmants estan relacionades amb les comissions cobrades de manera irregular o sobrevalorades, amb la compensació de saldos que no estan justificats, interessos abu?sius per demora o capitalització.

"L'objectiu és maximitzar el guany fent el que sigui", afegeix Adicae en un comunicat en què indica que s'han analitzat des de contractes de targetes de crèdit i dèbit i comptes corrents i d'estalvi, fins a contractes de préstec amb garantia hipotecària i contractes d'inversió.

"Aquesta xifra d'abusos en les taules de les oficines bancàries espanyoles és marejadora, pròpia d'un país absolutament al marge del dret i de la defensa dels drets dels usuaris", assevera l'associació.