Els fabricants de motos gironins Gas Gas i Ossa han anunciat que es fusionen per competir contra els gegants asiàtics del sector. El preacord que van signar ara fa un any i mig, amb l'objectiu de crear un grup per ser referents en el món del trial i les motocicletes de muntanya, es converteix en realitat. Durant el proper mes, Gas Gas anirà assumint la producció d'Ossa a la seva fàbrica de Salt i les dues marques -que coexistiran- compartiran recursos financers i tecnològics, a més de mantenir les plantilles. Un dels primers projectes que veurà la llum amb la fusió serà el desenvolupament conjunt d'una nova moto de carretera, d'estil "vintage", que portarà el segell d'Ossa.

Les dues firmes mantindran tant les marques com els llocs de treball i operaran en xarxes comercials independents. Allò que faran, això sí, és compartir instal·lacions, recursos financers i tecnològics (en R+D+I). En una segona fase, però, com explica Gurt, les dues companyies s'integraran en una societat. "Això passarà, com a màxim, en un termini de tres anys", detalla el director general d'Ossa.

Fruit d'aquesta aliança, un dels primers projectes que veurà la llum serà una nova moto, que portarà el segell d'Ossa, i que suposarà l'entrada de la marca en el món de la carretera. "Serà un model d'estil 'vintage', que mantindrà la imatge d'aquells anys i que ja començarem a desenvolupar aquest febrer", concreta Gurt. Si tot va bé, la intenció de Gas Gas i Ossa és presentar-la al saló de Milà d'aquest mateix 2014 i que entri en producció ja el 2015.

El full de ruta d'aquesta nova aventura empresarial que inicien els dos fabricants gironins té un clar objectiu: competir contra els gegants asiàtics del sector.

Gas Gas té una plantilla d'un centenar de treballadors. Compta amb 26 models de motos i el 95% de la seva facturació prové de l'exportació dels models de trial, enduro i raids. L'any passat va tancar l'exercici facturant prop de 40 milions d'euros.

Per la seva banda, Ossa -una marca que va renéixer el 2009- va tancar el 2013 fabricant prop de 1.000 motos, sobretot de trial d'injecció a dos temps, i va facturar 3,5 milions d'euros.

Canvi en l'accionariat

A principis de 2013, Gas Gas va tancar un acord amb un grup d'inversors israelians i francesos per fer una ampliació de capital i adquirir el 70% de les accions de l'empresa que controlava una societat de capital risc de Banca Mare Nostrum. En aquell moment, es va explicar que l'acord comportaria invertir 9 milions d'euros en dos anys a Salt i potenciar la planta del Brasil.