L'economista investigador del CSIC Ángel de la Fuente, un dels tres acadèmics que dissenyen la metodologia dels comptes públics territorialitzats, el sistema que suplirà les balances fiscals, ha explicat avui que el finançament de Catalunya se situa amb aquest nou càlcul en la mitjana d'Espanya.

De la Fuente, en el marc d'unes jornades sobre economia organitzades per la Universitat de Girona, ha anunciat que publicarà a Internet un primer informe d'unes 700 pàgines per obrir un debat acadèmic que donarà pas al document definitiu, el qual es presentarà al març a Madrid.

L'investigador ha defensat aquesta nova "eina estadística" i ha detallat que, amb les dades que maneja de moment, el finançament de les grans Comunitats Autònomes com Catalunya o Madrid està en la mitjana i amb prou feines canviaria la seva situació amb la nova metodologia.

Per contra, Ángel de la Fuente ha citat com les millors finançades a Navarra i País Basc gràcies al concert econòmic, encara que ha subratllat que la solució no passa per l'extinció d'aquest acord.

De la Fuente ha reiterat que la seva nova metodologia és la de les balances fiscals "de sempre", encara que permet calcular "quina part prové de cada partida".

"Volem homogeneïtzar les dades per permetre comparacions vàlides entre regions", ha explicat De la Fuente, que ha detallat com a exemple que Catalunya compta amb policia autonòmica i que el finançament s'apunta a un apartat general, per la qual cosa semblaria amb els números actuals que aquesta Comunitat té "molts diners" i que no té seguretat ciutadana, perquè "l'Estat no gasta en això".

Per a l'investigador, es tractaria "d'agafar la transferència a la Generalitat, treure-la del finançament autonòmic i passar-la a la despesa de seguretat ciutadana perquè es vegi que n'hi ha, però que la paga el govern autonòmic".

L'objectiu d'Ángel de la Fuente és que, "en lloc que apareguin queixes en abstracte que hi ha poques despeses, veure en quines partides hi ha poques despeses".

De moment, De la Fuente extreu de les dades que maneja que "dos terços dels saldos fiscals regionals vénen del fet que les regions riques paguen més impostos i les pobres, menys".

"L'altre terç de les diferències prové del finançament per càpita i això és el que ens preocupa, perquè hi ha diferències de finançament entre unes regions i altres que poden ser evidència d'un repartiment desigual que planteja problemes d'equitat", ha afegit l'investigador.

En conseqüència, Ángel de la Fuente advoca per una reforma del sistema de finançament territorial però precisa que, llevat de la part que afecta aquest terç, "la resta no apunta grans indicis d'espoliacions i altres".

També De la Fuente ha recordat que la seva és "una proposta d'uns acadèmics al Ministeri", al qual, "en principi, li sembla bé, però ho ha d'acceptar".

"Si els agrada el producte final utilitzaran aquesta metodologia com a base per fer un informe anual sobre aquests temes", ha indicat l'investigador, que ha puntualitzat que, ara, se suma a la balança fiscal el detall dels càlculs amb "tot el detall per ingressos i despeses de cada regió".

Ángel de la Fuente ha repetit que "no es tracta de suprimir informació, sinó de donar tota la que hi ha darrere del càlcul, perquè és important per a un diagnòstic més detallat".

De la Fuente ha explicat que el ventall entre les Comunitats Autònomes millor i pitjor finançades és "d'entre 25 i 30 punts percentuals", una situació que ha qualificat de "difícil de justificar, perquè va en contra del principi constitucional d'igualtat".

"Catalunya no surt especialment mal parada, està en la mitjana", ha reiterat l'investigador del CSIC, per a qui, "amb la nova metodologia, és més difícil pintar una cosa arbitrària i injusta perquè, com més informació hi ha, més difícil és vendre històries".

Ángel de la Fuente s'ha referit també a una hipotètica Catalunya independent i ha subratllat que, en aquest cas, necessitaria serveis que, ara, se li presten com consolats, ambaixades o exèrcit, de manera que ha considerat impossible extreure quin seria el seu nivell de renda de la balança fiscal.