La Generalitat, que en un principi va plantejar cobrar als bancs per la superfície que sumaven els seus habitatges buits, ha decidit finalment fer-ho per cada pis buit una quantitat anual que oscil·larà entre els 500 i els 1.650 euros, informa el govern català.

Una altra de les novetats de l'avantprojecte de llei de l'impost sobre habitatges buits, que el Govern ha tret a informació pública, és que un banc podrà obtenir una bonificació del 100 % en aquest impost -fins ara només es contemplava un 75 %- si destina a lloguer assequible el doble d'habitatges dels que té buits.

És a dir, que si una entitat financera acumula 1.000 habitatges que porten buits sense justificació almenys dos anys i destina un total de 2.000 a lloguer a preus assequibles, no pagaria res.

L'àmbit d'aplicació de la llei no és tot Catalunya, sinó un conjunt de 70 municipis que determinarà la Generalitat i en els quals existeix "una demanda acreditada d'habitatge".

Un altre aspecte innovador de l'avantprojecte donat a conèixer avui és que si al març el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, va fixar la recaptació potencial de l'impost entre els 13 i els 25 milions d'euros, ara el Govern ha rebaixat la banda baixa de la recaptació i calcula que s'ingressaran anualment "entre 8 i 25 milions d'euros", que es destinaran a finançar polítiques d'habitatge.

En un comunicat, el departament d'Economia de la Generalitat, del qual formalment depèn la llei, ha informat avui de la posada en marxa del tràmit d'informació pública i ha precisat que espera que el projecte arribi al Parlament al juliol.

La Generalitat sempre ha argumentat que aquest impost, que ha disgustat la banca i que el Govern vol que s'apliqui ja el 2015, no té una finalitat recaptatòria, sinó que busca pressionar bancs i d'altres entitats com la Sareb, l'anomenat banc dolent, que acumulen pisos buits, perquè els posin de lloguer a un preu assequible.

L'avantprojecte de llei precisa que les entitats que acumulin fins a 120 pisos buits en aquests 70 municipis -poblacions que no apareixen en l'avantprojecte de llei, sinó que es definiran posteriorment-, pagaran 500 euros a l'any per pis buit; les que tinguin entre 120 i 600 pisos, hauran d'abonar 825 euros, mentre que si la borsa de pisos buits supera els 600, el tipus marginal serà de 1.650 euros per pis buit.

Això no obstant, hi haurà bonificacions; a més de la del 100 %, ja esmentada, si la ràtio d'habitatges destinats a un lloguer assequible respecte al nombre total de pisos buits gravats per l'impost està entre el 5 i el 10 %, la bonificació de la quota arribarà al 10 %.

Si l'esmentada ràtio està entre el 10 i el 25 %, la bonificació serà del 30 %; en el cas que la proporció estigui entre el 25 i el 40 %, la bonificació serà d'un 50 %, i si el nombre de pisos destinats al lloguer supera el 40 %, la bonificació serà del 75 %.

D'altra banda, l'avantprojecte de llei recull una espècie de blindatge de l'impost d'àmbit català respecte a l'àmbit local.

En el cas que el Govern espanyol permetés als ajuntaments que aprovessin un recàrrec sobre l'IBI per gravar el supòsit de pisos buits, el Govern ha inclòs una disposició addicional en l'avantprojecte de llei que contempla que, en aquest cas, l'impost autonòmic s'aplicaria en lloc del municipal, i a canvi els ajuntaments rebrien una compensació.