okia o Kodak són dos exemples de multinacionals líders que en molts pocs anys van patir una caiguda espectacular en no saber-se adaptar als canvis del seu sector (l'arribada dels smartphones i de la fotografia digital). Als grans operadors de telefonia, el model de negoci també els ha canviat de forma radical. Els SMS, que fa pocs anys representava una part substancial dels seus ingressos, avui han desaparegut. Ara, busquen negoci en multiples àmbit, essent un dels que més potencial els ofereix l'anomentat "Big Data", paraigua sota el que s'agrupen models de negoci i tecnologies especialitzades en la captació, emmagatzematge, al tractament, anàlisi i presentació de grams quantitats de dades.

I si d'una cosa van sobrades les operadores de telefonia són de dades. Cada dia, els seus milions de clients envien quantitats ingents d'informació a través dels seus mòbils.

Encara no fa un any, Kim Faura, director general de Telefónica a Catalunya, apuntava en una jornada a Girona que "el gran repte" de la companyia era convertir la demanda i volum de dades que manejaven "en ingressos". I constatava: Telefónica necessita transformar-se. No volem ser Nokia o Kodak".

Ahir, Faura va comparèixer davant els mitjans per presentar un informe pioner a Espanya sobre l'activitat del turisme estranger a partir del "Big Data". En col·laboració amb la consultora RocaSalvatella, per realitzar aquest informe s'han creuat dades de dues empreses diferents: Telefónica, que ha aportat informació sobre l'activitat dels mòbils estrangers que van usar la seva infraestructura entre el 7 i el 21 d'octubre de 2012, i BBVA, que ha facilitat els pagaments electrònics amb targetes estrangeres transmesos per la seva xarxa de terminals.

De l'informe se'n desprèn que els principals turistes que visiten Barcelona i Madrid són francesos, italians i britànic. L'estada mitjana és de 2,2 dies, però a Barcelona els visitants de països nòrdics tenen una estada superior a la mitjana, mentre que a Madrid el major nombre de pernoctacions correspon als turistes de Singapur, l'Índia i Aràbia Saudita. La despesa mitjana per targeta acumulat que realitza cada visitant al llarg de la seva estada és de 161,5 euros, sent els visitants de Singapur, la Xina, Japó i Emirats Àrabs els que més diners deixen en el total de les seves vacances

Encara que aquesta és la primera incursió de la companyia en el camp del turisme, Kim Faura espera que els seus resultats atre?guin l'atenció de les empreses i operadors del sector i que aquests requereixin conèixer aquestes dades per donar resposta a noves preguntes. "Aquí no cobrem res, però fruit d'aquest estudi sortiran clients, i nosaltres estem aquí per vendre, això no ho amaguem mai", va remarcar el directiu.