La UGT va criticar ahir que el sector turístic gironí "fa l'agost" estalviant en personal. El sindicat ha tret xifres per demostrar que, d'ençà que va començar la crisi, els empresaris contracten menys tot i tenir més pernoctacions. Per a la UGT, aquesta realitat té dues explicacions clares. Per una banda, augmenta la càrrega de feina que han de suportar els treballadors (que es veuen obligats a atendre més clients). I per l'altra, segons el sindicat, el sector turístic ?"concentra cada cop més economia submergida".

Coincidint amb les acaballes de l'estiu, la UGT ha tornat a carregar contra l'empresariat turístic de la demarcació. "El sector s'adapta a la crisi estalviant en personal del seus establiments i fa l'agost a costa dels seus treballadors", assegura el sindicat.

Per posar negre sobre blanc, la UGT tira d'estadístiques. En concret, ha comparat quina ha estat l'evolució de les pernoctacions i dels contractes que s'han fet al sector des del 2007 (quan va començar la crisi) i fins aquest 2014. La conclusió: mentre les estades en hotels, apartaments i càmpings es recuperen, el nombre de treballadors baixa cada cop més.

Per exemplificar-ho, compara l'evolució de les pernoctacions i del personal ocupat en el sector. La conclusió és clara: Hi ha més ?turistes i menys treballadors.

A Lloret de Mar, per exemple, durant l'agost, cada treballador havia d'atendre una mitjana de 332 turistes que hi pernoctaven, molt per sobre la mitjana de la Costa Brava (233), que també supera la del conjunt de Catalunya (209).

En aquest sentit la UGT denuncia que els treballadors es veuen obligats a suportar més càrrega de ?feina. Això implica, per exemple, que les cambreres de planta d'hotel hagin d'assumir més habitacions.

A Lloret de Mar, per exemple, durant l'agost, cada treballador n'havia d'atendre una mitjana de 332.

"Malgrat que molts s'omplen la boca i es fan grans discursos dient que aquest sector és primordial per sortir de la crisi, la realitat és que els treballadors no veuen cap benefici, ni salarial ni de condicions", critica la UGT.

I al costat de l'augment de càrrega laboral, el sindicat també critica una precarització de les condicions laborals. "Els empresaris se serveixen d'estudiants en pràctiques per evitar contractar i estem davant un sector que, cada cop més, concentra més economia submergida", critica la secretària de la UGT a Girona Dolors Bassa.

Externalitzar serveis

Per exemplificar-ho, la secretària general de Serveis, Mobilitat i Consum del sindicat, Maria José Grau, posa casos concrets. "Hi ha molta gent que té un contracte de mitja jornada i n'acaba fent una de sencera; fins i tot, ens hem trobat casos flagrants de treballadors que se'ls té en nòmina només per dues hores al dia, però que n'acaben fent 40 al llarg de la setmana", critica Grau.

També lamenta que, cada cop més, s'estiguin externalitzant serveis -com ara el de neteja- aprofitant que, en alguns casos, els convenis d'aquests treballadors recullen condicions més baixes que el de l'hostaleria.