Simon Holding, fabricant de petit material elèctric fundat a Olot fa 99 anys, ja té com a primer mercat la Xina, país en el qual està construint una nova planta productiva i on disposa de 2.000 botigues. L'empresa familiar va tancar el 2014 amb una facturació de 260 milions d'euros, un 4% superior a la de l'exercici precedent. L'any passat també va ser el primer des de l'inici de la crisi en què les vendes a Espanya van créixer. L'evolució del mercat espanyol garanteix, segons la companyia, l'estabilitat de la plantilla. A les comarques gironines, Simon compta amb fàbriques a Olot i Riudellots de la Selva on treballen, respectivament, 133 i 119 persones.

Ho va explicar ahir Luis Lopezbarrena, que el juliol passat va agafar el relleu de Xavier Torra com a director general de la companyia. Per a Lopezbarrena, 2014 va ser un bon exercici per la recuperació del mercat espanyol i la consolidació de Xina, si bé també van notar retrocessos en països com Rússia, Brasil o França. De cara a 2015, confia en un creixement des les vendes superior al 10%, amb la Xina, Polònia, Mèxic i Espanya com a motors.

Cadena de botigues clau

La majoria de xinesos que adquireix un habitatge s'encarrega de completar l'obra interior. Són els mateixos propietaris els que acaben comprant i col·locant els endolls. Per això, Simon va decidir impulsar una xarxa de botigues pròpia al gegant asiàtic, un model comercial que no té en cap altre lloc del món. A dia d'avui, ja disposen de 2.000 establiments i, segons el director general del grup, és una de les claus de l'èxit al país.

A la Xina, Simon també està potenciant la divisió d'il·luminació interior i decorativa destinada al mercat residencial, fins al punt que estan construint una fàbrica específica per a aquest tipus de material.

Al mateix país, també han impulsat la construcció d'un hostal annexa a una de les fàbriques i que posen a disposició dels treballadors que hi vulguin dormir durant la seva jornada setmanal amb l'objectiu d'evitar llargs desplaçaments fins als seus domicilis.

Il·luminació interior a l'alça

Pel que fa al mercat espanyol, Luis Lopezbarrena va destacar que el mercat d'obra nova és encara molt baix. El creixement de la companyia ha vingut per les vendes per al sector de la rehabilitació i, sobretot pel segment d'il·luminació interior amb tecnologia LED. Aquest últim és una divisió creada fa només tres anys i que al 2014 va duplicar la facturació, arribant a representar el 5% del volum de vendes de tota la companyia a l'Estat. L'evolució de les vendes d'il·luminació interior està recolzat pel reconeixement dels dissenys d'aquesta línia, que han rebut un premi FAD i sis premis de disseny a Alemanya.

D'altra banda, el director general de Simon Holding va explicar que havien adquirit el 100% de la filial que tenien a l'Índia -país al qual van entrar de la mà d'un soci local- amb l'objectiu de potenciar-hi l'activitat, sobretot en I+D.