F

ixar-se en la lletra petita i el TAE quan es va a demanar un crèdit, fer un pressupost mensual d'ingressos i despeses o ajudar-se de pàgines web a l'hora d'estalviar o saber quins productes bancaris són d'alt risc. En definitiva, traslladar el món de les finances a l'economia domèstica. Aquest és l'objectiu d'uns tallers de dues hores que, com a prova pilot, s'estan fent a catorze escoles d'adults de Catalunya. Avui ha tocat el torn a Girona. A les aules hi ha alumnes amb edats que van dels 16 als 65 anys i l'objectiu és que cadascun aprengui a planificar-se. Des de saber estalviar i no polir-se tot el que es guanya a la discoteca fins a preveure tenir un racó al banc per afrontar la jubilació.

Les necessitats econòmiques són diferents en funció de l'edat que es tingui. Però els conceptes i la manera de gestionar els diners no varia. Un jove pot estalviar per comprar-se una moto o tenir un racó per independitzar-se, i un adult ho pot fer pensant ja en la jubilació.

Sigui com sigui, el món de les finances vist des de fora pot resultar feixuc. Però és important tenir clars quatre conceptes a l'hora de gestionar les economies domèstiques. Per exemple, a l'hora de demanar un crèdit, n'hi ha prou amb fixar-se en l'interès nominal que el banc ens ven amb lletres majúscules? O cal llegir també la lletra menuda i saber què és el TAE?

Els tallers que s'han engegat ara com a prova pilot a catorze escoles d'adults de tot Catalunya responen a aquesta i d'altres preguntes. De moment, la iniciativa ja ha arrencat a Móra d'Ebre i ahir va arribar a Girona. Allà, una seixantena d'alumnes d'entre 16 i 65 anys escolten durant dues hores tot allò que els explica un voluntari sobre conceptes d'economia domèstica.

Al llarg del taller, s'ensenya als alumnes a fer un pressupost personal (per gestionar-se mes a mes) o a saber quina diferència hi ha entre estalvi i inversió. A més, gràcies a Internet, coneixen quines pàgines web els poden ser útils a l'hora de calcular quant acabaran pagant per una hipoteca, quins són aquells productes financers considerats d'alt risc o què tindran per complementar la jubilació si mica en mica van apartant part d'allò que guanyen.

En definitiva, el taller els ensenya a perdre la por a les finances. Aquest curs s'emmarca dins la tercera edició del Programa d'Educació Financera a les Escoles de Catalunya (EFEC), que fins ara només s'impartia a joves de quart d'ESO, però que per primer cop s'ha estès als centres de formació d'adults. Qui l'organitza és un partenariat públic-privat on prenen part la Generalitat, l'Institut d'Estudis Financers i sis entitats bancàries.

Segons explica la responsable del programa, Sílvia Mitjavila, en aquest cas (a diferència dels joves de 15 anys) allò que s'ha de tenir més en compte és la diversitat de situacions que hi ha dins l'aula. "Els voluntaris que imparteixen el taller han d'adaptar-se als alumnes, perquè hi pot haver des de joves que estiguin interessats a independitzar-se fins a gent que ja estigui pensant en la jubilació", concreta Mitjavila. "Per exemple, els expliquem que a l'hora de demanar un crèdit s'endeutin amb seny; que no busquin la quota més barata, perquè a la llarga acabaran pagant molt més", explica Jordi Sullà, un dels setze voluntaris que participen al programa.