El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, va expressar ahir la seva preocupació pel fet que en la societat catalana i espanyola s'està qüestionant de forma cada vegada més oberta l'economia de mercat i el capitalisme, que segons ell configuren la millor garantia de progrés per a la societat.

Vila va alertar de l'auge de partits -en referència a Podem, la CUP, o Guanyem- que aposten per models de "capitalisme intervingut a l'estil veneçolà". Segons el conseller, l'auge d'aquests moviments arriba després de set anys molt difícils de recessió, "però ens equivocaríem si analitzem la situació actual sense oblidar les etapes anteriors de creixement", va explicar.

Segons la seva opinió, estem davant un punt d'inflexió, en el qual "podem evolucionar cap a model econòmic a la danesa, cap una economia liberal moderna, o cap a un model econòmic a la veneçolana".

"En un fòrum d'empresa és important assenyalar que Generalitat està convençuda que l'economia de mercat i institucions que donin seguretat jurídica són la millor via per garantir el progrés", va insistir.

D'altra banda, el conseller va ressaltar l'esforç de la Generalitat per reduir els tràmits administratius sobre les empreses i va posar el seu departament com a exemple: "Hem fet urbanisme exprés per modificar el planejament el més rapidament possible quan es detecta un projecte estratègic. Tràmits que abans tardaven dos anys i mig, ara es fan en només 8 o 9 mesos".

Vila també va destacar l'evolució a l'alça de les exportacions gironines, que sobrepassen la barrera dels 4.000 milions d'euros anuals i va situar com a repte la necessitat que les pimes guanyin dimensió.

En qüestió d'infraestructures va admetre que, tot i els avenços, hi ha colls d'ampolla, com el corredor mediterrani, que marxa a un ritme inferior al previst i que resta competitivitat a l'economia catalana.

També va lamentar la pèrdua d'oportunitats pel fet que no hi hagi ample internacional ferroviari que arribi fins a Portbou, fet que potenciaria el Logis Empordà i el CIM la Selva com a centres logístics i d'atracció d'inversions.

Respecte a l'aeroport de Girona va explicar que l'actual model aeroportuari centralitzat no afavoreix la seva competitivitat, però va advertir que no s'ha de vincular l'èxit de l'economia gironina a la dinàmica d'aquesta instal·lació. "Que l'aeroport no vagi bé, no perjudica el sector turístic", va insistir.

També va assegurar que l'acord per instal·lar un baixador de la línia del TAV a Vilobí ha d'afavorir l'aeroport.