La marca d'aigües Sant Aniol ha tancat recentment un acord d'exclusivitat amb la cadena de restaurants japonesos Zuma, present a una desena de països, i que a partir d'ara només servirà aigua de la marca garrotxina als seus clients. L'acord permetrà incrementar les exportacions de Sant Aniol i consolidar la marca al mercat britànic, on aquesta cadena té molta implantació.

Ho explica el director general de Sant Aniol, Ferran Ribalta, que comenta que la marca té un "ambiciós" pla de creixement que preveu que la facturació de la companyia creixi un 60% en dos anys.

Al marge de l'acord amb aquesta cadena de restaurants, les exportacions de la companyia s'han vist incrementades per la millora de la seva presència als Estats Units, que s'han convertit en el primer mercat d'exportació superant al Japó.

"No és que hàgim deixat de créixer a Japó, on som presents des de fa quinze anys. Simplement és que als EUA creixem més, la massa crítica que tenim -ara venem a Nova York, Chicago i Los Angeles- és immensa i el públic està acceptant bé el nostre producte", comenta Ribalta.

Però l'exportació és només una de les potes de Sant Aniol, que a dia d'avui ven el 90% dels 25 milions de litres anuals que envasa a Catalunya.

Restaurants i bars són els principals clients d'aquesta marca que aposta per la singularitat del seu manantial: "Som l'única marca d'aigua d'origen volcànic de la península", assegura Ribalta, que creu que aquest "valor afegit" s'ha traduït fins ara "en una aposta de valor força justeta: competíem en el mateix sac que moltes altres aigües, i tenim motius per diferenciar-nos".

Nou "packaging"

Per això, fa poc han tret al mercat una nova ampolla, dissenyada per Martín Azua, que s'ha inspirat en les textures i les formes de les roques volcàniques. Segons Ribalta, "és un packaging trencador en un sector on predominen les superfícies llises".

Un dels objectius del nou envàs és incrementar la presència de Sant Aniol en els supermercats, que actualment representen el 30% de les vendes de la companyia. "A Girona estem força ben implantats, però a la resta de Catalunya no", admet el directiu de la companyia. Recentment han tancat acords amb cadenes com Caprabo i Sorli Discau que han multiplicat per 5 la presència de Sant Aniol a la ciutat de Barcelona.

Però la lluita per estar present als lineals del supermercat no és fàcil. "El mercat el copen multinacionals que negocien amb les cadenes tot els seu portafoli. Això deixa molt poc espai per a les empreses com la nostra, que hem de batallar amb una vintena de marques per ocupar els dos espais que queden", explica el director de la companyia.

Tant en el cas del sector alimentari com en de la restauració, Sant Aniol té l'ambició de posicionar-se com a marca "premium".

"No es tracta d'una qüestió de preu, ja que no estem entre les aigües més cares, sinó d'identitat, de prestigiar el nostre origen explica Ribalta.

Gustos i nous envasos

Quan Ribalta es va incorporar a Sant Aniol va impulsar un departament de I+D+i que està començant a donar els seus fruits. Investiguen nous formats, tipus d'envasos, noves categories de productes...

Això vol dir que Sant Aniol traurà al mercat aigua amb gustos? Ribalta no ho descarta però tampoc ho confirma. La resposta arribarà a finals d'any, quan preveuen anunciar nous productes de cara el 2016

Més de 4 milions en vendes

Sant Aniol espera tancar aquest exercici amb més de quatre milions d'euros de facturació, un 60% més que fa dos anys. Amb una trentena d'empleats -la plantilla es reforça per atendre la campanya d'estiu-, la companyia va tancar ?l'any passat una inversió superior al mig milió d'euros per millorar el procés de producció de la planta envasadora.