Catalunya ha registrat fins al maig un dèficit fiscal de 1.369 milions d'euros, un 0,66% del PIB, i s'acosta ja a l'objectiu fixat pel govern espanyol per tot l'any, del 0,7%. El dèficit dels cinc primers mesos del 2015 és dues dècimes inferior al registrat durant el mateix període del 2014, quan va ser del 0,9%.

Precisament ahir, l'Autoritat Independent de Responsabilitat Fiscal (AIReF) va publicar un informe en el qual recomana objectius diferenciats de dèficit per a les comunitats autònomes el 2016 i 2017 perquè totes assoleixin l'equilibri pressupostari el 2018, amb una agenda més gradual d'ajust per a comunitats com Catalunya.

En concret, considera que hi ha cinc comunitats -Balears, Extremadura, Catalunya, Múrcia i la Comunitat Valenciana- que requereixen «una agenda més gradual d'ajust» que la resta.

Segons l'opinió de l'Autoritat Fiscal, els objectius d'estabilitat pressupostària han de ser exigents però factibles, perquè l'incompliment recurrent d'objectius no factibles erosiona la credibilitat de les regles fiscals. L'AIReF va donar a conèixer aquest informe la vigília del Consell de Política Fiscal i Financera (CPFF) en què es debatran els objectius de dèficit per al període 2016-2018.

El Ministeri d'Hisenda ha plantejat a les comunitats un límit del 0,3 % del PIB per al primer any, del 0,1 % per al segon i de dèficit zero per a 2018 i no és partidari d'autoritzar objectius individualitzats, com va fer el 2013. Segons la proposta del Ministeri, la distribució horitzontal i homogènia dels objectius a les comunitats és factible per a totes elles.

L'AIReF, no obstant això, assenyala que aquesta proposta no té l'estimació de previsió de tancament de dèficit públic el 2015 per a les autonomies, any en que encara no es van a beneficiar de la recuperació en els seus principals ingressos.

Afegeix que tampoc hi ha estimació de l'impacte de la recuperació en els ingressos dels pròxim anys ni té en compte el marge d'actuació de cada autonomia sobre les seves despeses i ingressos atenent al model de finançament i els serveis prestats de les comunitats i al procés de consolidació fiscal dut a terme els últims anys. L'Autoritat ha realitzat estimacions sobre tots aquests elements i ha calculat l'ajust pressupostari que haurien de realitzar cada comunitat, especialment el 2016.

D'aquest anàlisis conclou amb que, en les cinc autonomies esmentades, l'esforç requerit «no és factible» i suggereix que se'ls fixi «un camí més gradual» d'ajust del dèficit el 2016 i 2017, fins a arribar a l'estabilitat pressupostària el 2018.

Pel que fa a la regla de despesa, l'AIReF, creu que la proposta del Ministeri no té en compte la diferent situació de cadascuna, mentre que l'Autoritat diu que sí cal considerar la situació de partida de cada autonomia.

De la seva estimació per a 2016 en aquest sentit es deriva que, per aplicació de la regla de despesa, nou comunitats -Andalusia, Astúries, Canàries, Castella i Lleó, Galícia, Madrid, Navarra, País Basc i La Rioja- assoliran, almenys, l'equilibri pressupostari en tot el període 2016-2018.

Per a l'AIReF, amb la informació disponible i les estimacions realitzades, es poden diferenciar tres grups de comunitats en funció de la velocitat d'ajust a l'objectiu d'equilibri pressupostari fixat per a 2018.