El president de Seat, Jurgen Stackmann, va assegurar ahir que «no hi ha risc» pel cas Volkswagen per a les inversions de 3.300 milions d'euros anunciades per a la planta de Martorell.

En declaracions facilitades per un portaveu de la companyia, el president de la companyia espanyola del grup Volkswagen va afirmar, a més, que els cotxes que equipen el motor EA 189, protagonista de l'escàndol a Estats Units són «absolutament segurs per a la circulació».

La companyia Seat ha iniciat una investigació sobre el nombre d'aquest tipus de motors que ha instal·lat en vehicles a Espanya i per aclarir si es va utilitzar en ells el programari que altera les dades sobre emissions en aquests propulsors.

Stackmann va declarar que «només quan aquesta investigació estigui completament acabada i sapiguem de què estem parlant realment, estarem en condicions d'informar als nostres clients i al públic sobre el nombre i els detalls dels cotxes afectats».

En relació a les inversions anunciades pel Grup Volkswagen per a Espanya, amb una suma de 4.200 milions, dels quins 3.300 correspondran a Martorell (destinats a R+D+i i el desenvolupament de quatre nous models), el president del Comitè Executiu de Seat va afegir que «tenim un pla clar, un pla fort de marca i es mantindrà sòlid».

Abans d'aquestes declaracions del principal executiu de Seat, el conseller d'Empresa i Ocupació, Felip Puig ja es va manifestar en aquesta línia: «És «un cop molt fort per al grup Volkswagen i esperem que la seva imatge no quedi massa tocada i que afecti tan poc com es pugui la bona marxa de Seat». Segons el seu parer, «les inversions previstes es mantindran atès que, més enllà de l'import de les sancions, les inversions són precisament per innovar i continuar tenint quota de mercat amb vista al futur».

El president de Seat va fer especial esment en els clients de la marca, als quals considera «l'eix de gravetat de la companyia».

Un portaveu de la companyia, per la seva banda, va explicar que Seat està en contacte directe amb el Govern espanyol, amb els accionistes, els empleats i els sindicats, igual que els clients, als quals s'informarà de l'evolució d'aquesta crisi.

Seat no sap, segons l'esmentat portaveu, si les desviacions en els valors d'emissions denunciats als Estats Units incompleixen la normativa europea d'emissions.

Als Estats Units, el valor permès d'emissions d'òxid de nitrogen és de 48 mil·ligrams per quilòmetre, mentre a Europa és, amb l'entrada de la norma Euro 6, de 80 mg/km. Anteriorment la normativa Euro 5 permetia 160 mg/km.

Seat desconeix el nombre de vehicles equipats a Espanya amb el motor EA 189, ni si incorporen el programari que altera aquestes dades, va insistir.

Inquietud a la plantilla

Mentrestant, el president del comitè d'empresa de Seat, Matías Carnero, va assegurarque aquest organisme de representació dels treballadors estudiarà personar-se en la causa penal per la manipulació de milions de motors dièsel d'automòbils de Volkswagen i que ha esquitxat la firma catalana.

«Els motors vénen fets d'Alemanya i a Seat s'han estat muntant de forma professional i amb desconeixement total del que s'estava fent a la fàbrica de motors amb el mapeig de la centraleta», va subratllar.

Carnero va expressar la inquietud de la plantilla davant l'escàndol industrial ja que veu «irreparable» el mal a les marques afectades.