Seat va vendre 700.000 automòbils amb el motor dièsel manipulat

La companyia catalana atura la comercialització de 3.320 cotxes que encara porten el polèmic propulsor fraudulent

05.10.2015 | 07:30
Cadena de muntatge de la planta de Seat a Martorell.

La marca espanyola Seat, propietat del Grup Volkswagen, ha xifrat en 700.000 els vehicles que ha comercialitzat a tot el món amb el motor diésel al que es va afegir un mecanisme per manipular les emissions i ara procedirà a identificar quins tenen activat el programari que altera les dades.

Seat, igual que la resta de les marques afectades que formen part del Grup Volkswagen (Audi, *Skoda, Volkswagen i Volkswagen Vehicles Comercials), ha recopilat les dades sobre els propulsors EA189 que a Estats Units el grup alemany ha reconegut que emeten més contaminants dels declarats pel fabricant.

Ara Seat ha de verificar si en tots aquests 700.000 motors està activat el programari «malintencionat», va explicar un portaveu de la companyia.

El president del comitè d'empresa de Seat, Matías Carenero, va assegurar que d'aquests 700.000 cotxes, un 20%, uns 140.000 circulen per Espanya; i que la plantilla és «víctima d'una estafa».

En conjunt, aquests 700.000 vehicles representen el 6% dels 11 milions que el grup Volkswagen ha comercialitzat entre 2009 i 2015 equipats amb aquesta família de motors dièsel (EA189).

La marca Volkswagen ha muntat 5 milions d'aquests motors, Audi 2,1 milions i Skoda 1,2 milions, de manera que fins a 11 milions la xifra correspon a Volkswagen Vehicles Comercials.

Aquests motors estan instal·lats en almenys 33 models de les cinc marques citades.

Mentrestant, el Grup Volkswagen a Espanya ha paralitzat, temporalment, fins que existeixi una solució tècnica al problema, la comercialització de 3.320 vehicles potencialment afectats i en situació d'excedent.

Es tracta d'unitats d'alguns models encara pendents de lliurament o de comercialització fabricats fins a finals de maig, data a partir de la qual les automobilístiques estan obligades a la fabricació de vehicles sota normes d'emissions Euro6, no afectades per la manipulació, ja que únicament s'ha produït en els vehicles baix Euro5.

Posteriorment a aquesta decisió, el ministre d'Indústria, Energia i Turisme, José Manuel Soria, va dir que «tots els vehicles que tinguin incorporat un motor Euro 5 diésel i que estiguin en estoc a partir del dia d'ahir no poden ser venuts a Espanya».

Mil euros per cotxe d'ajuda

D'altra banda, el ministre va assenyalar que el departament que dirigeix estudia, juntament amb l'Advocacia de l'Estat, la manera de reclamar a Volkswagen les ajudes del pla PIVE -que ascendien a 1.000 euros per vehicle- i d'altres programes públics si es demostra que els cotxes no complien els requisits exigits.

Soria va subratllar que «els compradors han estat enganyats en adquirir vehicles que consideraven eficients», per la qual cosa la reclamació no es dirigeix «de cap manera al consumidor» sinó al fabricador.

Va avançar que a Volkswagen li ha semblat bé retornar les ajudes públiques concedides per als models dotats amb motors manipulats. «Així l'hi hem anunciat», va dir, «i no li ha semblat malament que se li reclami»

Els plans PIVE i els seus predecessors (2000I) oferien als compradors de vehicles que complien certs requisits d'emissions una ajuda de 2.000 euros, dels quals 1.000 euros els aportava el pressupost públic i la resta el fabricant.

Crítiques sindicals al Govern

Des d'UGT Catalunya, Josep María Álvarez, va retreure a Soria que «es preocupi dels quatre duros que li ha donat a Seat».

El portaveu del PSOE al Congrés, Antonio Hernando, va censurar que s'hagi ajornat a dins de dues setmanes una pregunta oral que els socialistes volien plantejar avui en la sessió de control per conèixer com va a actuar el Govern davant l'assumpte.

El portaveu del grup d'Esquerra Plural al Congrés, José Luis Centella, també va censurar al Govern perquè «mira cap a una altra banda», mentre que Manu Ayerdi, conseller de Desenvolupament Econòmic de Navarra, comunitat que alberga la fàbrica del model Polo de Volkswagen, també va demanar transparència al consorci alemany sobre l'escàndol.

Per la seva part, l'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) ha obert a través de la seva plataforma en línia una campanya d'informació per als compradors de vehicles afectats pel frau de Volkswagen.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
L'últim El més llegit
Enllaços recomanats: Premis cinema