El nou president de Volkswagen, Matthias Müller, va anunciar ahir que el grup prendrà doloroses mesures per fer front a les conseqüències financeres de l'escàndol de la manipulació d'emissions i que "cancel·larà o ajornarà" les inversions que no siguin "estrictament necessàries".

Davant 20.000 treballadors i representants dels empleats de les seves plantes a tot el món, reunits en assemblea a la seu central de Wolfsburg, Müller va advertir que l'empresa ha de realitzar "estalvis dràstics" i va assegurar que "farà tot el possible" per mantenir els llocs de treball.

"Seré molt clar: això serà dolorós", va manifestar, després d'avançar que es reajustarà el pla d'eficiència dissenyat pel seu predecessor, Martin Winterkorn, qui va dimitir per l'escàndol.

Això implicarà revisar totes les inversions previstes i "cancel·lar o ajornar les que no siguin estrictament necessàries".

El fabricant més important de vehicles del món en el primer semestre d'aquest any, amb 600.000 treballadors a tot el món, havia anunciat el 2014 un pla d'inversions de 85.600 milions d'euros entre 2015 i 2019 per desenvolupar nous models i tecnologies més eficients i respectuoses amb el medi ambient.

A Espanya, el Grup Volkswagen té prevista una inversió de 4.200 milions d'euros fins al 2019, dels que 3.300 milions van destinats a la planta de Seat a Martorell i la resta, a la planta de Navarra.

Müller va assenyalar que encara no es poden preveure "els immensos danys financers" que pot generar la manipulació dels motors dièsel d'onze milions de vehicles i va prometre un aclariment "ràpid i sense miraments" del succeït.

L'objectiu, clau per al futur del grup, és recuperar la confiança de clients i inversors, punt amb el qual ha coincidit amb el president del comitè d'empresa del grup, Bernd Osterloh.

Segons l'opinió de Osterloh, és "una bona notícia" que de moment no hi hagi conseqüències en l'ocupació, tot i que encara no pot saber-se si la manipulació afectarà a mitjà o llarg termini als llocs de treball.

"Com a comitè d'empresa vigilarem que aquesta crisi, causada per un cercle de directius, no es carregui sobre les esquenes dels treballadors", va afirmar.

Tant Müller com Osterloh van subratllar la necessitat que les retallades en les inversions no posin en qüestió el futur de Volkswagen, encara que l'empresa no ha facilitat detalls dels projectes o plantes que podrien veure's afectades.

La notícia va generar preocupació i intranquil·litat entre els sindicats de Seat i la Generalitat davant la possibilitat que el grup alemany acabi retallant o fins i tot cancel·lant les inversions previstes a Martorell.

"Ara es plantegen molts dubtes i aquí hi ha intranquil·litat per l'ocupació", va apuntar des de Wolfsburg el president del comitè d'empresa de Seat, Matías Carnero (UGT). Els dirigents sindicals van demanar a la direcció del grup alemany, al qual pertany Seat, que "se'ns clarifiqui a la màxima brevetat possible" la situació de la marca espanyola i dels segments dels seus vehicles.

De la seva banda, la Generalitat va admetre que està "preocupada", encara que es va mostrar confiada que mantindrà els 3.300 milions que preveia destinar a Seat.