Volkswagen començarà a reparar els vehicles manipulats al gener, segons ha explicat el nou president del grup, Matthias Müller, en una entrevista que publicava ahir el diari alemany Frankfurter Allgemeine Zeitung. Segons les seves previsions, les reparacions acabaran a finals del 2016 i els clients no hauran de pagar res pels arranjament. En la mateixa entrevista, Müller rebaixa d'11 a 9,5 milions els vehicles afectats de les cinc marques del grup: Volkswagen, Seat, Audi, Skoda i Volkswagen Vehicles Comercials.

Müller no va aventurar xifres sobre el cost d'aquesta reparació a gran escala, encara que teòricament el consorci ha reservat 6.500 milions d'euros per a aquesta operació -"som prudents, cada dia ens aporta major claredat sobre aquest tema", va afirmar-.

Tampoc es va pronunciar respecte a la sanció de fins a 18.000 milions d'euros que, segons els mitjans, haurà de pagar a la justícia dels EUA; "només conec aquesta suma per la premsa", va assenyalar.

L'objectiu principal del consorci és recuperar la confiança de la seva clientela i dels inversors, van indicar tant Müller, en l'entrevista, com Pötsch, en la seva breu compareixença després de la seva elecció.

Mentrestant el Govern espanyol està a l'espera de conèixer com afectarà l'anunci de la nova direcció del Grup Volkswagen que revisarà totes les inversions que té previstes, entre les quals destaquen 4.200 milions les plantes de Seat de a Martorell i de Volkswagen a Landaben (Navarra).

El ministre d'Indústria, José Manuel Soria, va assegurar que desconeix quin impacte tindrà l'anunci fet ahir pel nou conseller delegat (CEO) del Grup alemany, Matthias Müller, que les analitzarà i "cancel·larà o ajornarà les que no siguin estrictament necessàries".

El Grup Volkswagen va anunciar el passat 8 de maig 4.200 milions per a les plantes espanyoles, de les quals el 8 de setembre es van concretar 3.300 milions per a Martorell. Soria va insistir que el Govern treballarà perquè es mantinguin aquestes inversions i va destacar que, "a dia d'avui", el que s'ha comunicat a Espanya és que estan garantides.

Els secretaris generals de CCOO i UGT, Ignacio Fernández Toxo i Cándido Méndez, respectivament, van expressar la seva preocupació per la situació i han advertit el Grup que si paralitza les seves inversions podria agreujar la seva crisi.

Més contundents es van mostrar a Barcelona, els sindicats UGT i CCOO de Catalunya, on van celebrar una protesta i van exigir al Govern que doni la cara en aquest conflicte.

El secretari general de la UGT a Catalunya, Josep María Álvarez, va qualificar el president del Govern, Mariano Rajoy, de "covard" per "haver vingut fa quatre dies a Seat a apuntar-se les inversions i tenir el desvergonyiment de no donar la cara quan hi ha problemes".

Per al secretari general de CCOO a Catalunya, Joan Carles Gallego, després de l'anunci de Volkswagen pot estar la intenció de centralitzar la producció a Alemanya i evitar així que els treballadors del seu país tinguin problemes. Sobre el cas del Grup Volkswagen també e va pronunciar la presidenta del Govern foral, Uxue Barkos, que va assegurar que els contactes que manté el seu gabinet amb el consorci automobilístic alemany són "tranquil·litzadors" per a Navarra.

Demanda col·lectiva

En l'àmbit legal, la Unió de Consumidors de Catalunya (UCC) prepara una demanda col·lectiva contra Volkswagen, motiu pel qual ha iniciat una campanya per buscar els afectats.

A Alemanya, el Consell de supervisió del grup automobilístic ha elegit avui com a president el seu responsable de Finances, Hans-Dieter Pötsch. El passat 25 de setembre, el Consell va elegir Matthias Müller conseller delegat (CEO) del grup, en substitució Martin Winterkorn, que va dimitir per l'escàndol dels dièsel.