La fiscalia alemanya ha ordenat una sèrie d'escorcolls contra seus de l'empresa automobilística Volkswagen en el marc de la investigació contra la manipulació de les emissions contaminants dels seus vehicles.

L'empresa va confirmar a través d'un comunicat que havia donat una important llista de documents als investigadors, que van ser a la seu de Wolfsburg, i a diverses més. La fiscalia de la regió de Braunschweig buscava "documents i dades emmagatzemades" que permetin identificar els treballadors de Volkswagen que coneixien la manipulació de les emissions. L'empresa es va mostrar disposada a col·laborar totalment amb la justícia.

Per la seva part, el president del Grup Volkswagen (VW) a Estats Units, Michael Horn, es va enfrontar a una allau de crítiques al Congrés nord-americà pel trucatge dels motors diésel i va reconèixer que la majoria dels 500.000 vehicles afectats en aquest país seguiran contaminant almenys fins a 2017.

Horn va comparèixer durant dues hores davant un grup del Comitè d'Energia i Comerç de la Càmera de Representants per intentar respondre a les preguntes dels congressistes sobre les accions del Grup Volkswagen en l'escàndol.

El president va deixar nombroses preguntes claus sense respondre i va proclamar el seu desconeixement previ tant de la manipulació dels motors turbodiesel de la companyia alemanya com dels detalls del programari il·legal que oculta les emissions reals dels vehicles.

Horn sí va reconèixer que l'objectiu del programari il·legal implantat en els sistemes de control de gestió dels motors dièsel venuts entre 2008 i 2015 a Estats Units era ocultar a l'Agència de Protecció Ambiental d'EUA (EPA) que els automòbils no complien les normes d'emissions d'òxids de nitrogen del país.

A la pregunta del president del comitè, el republicà de Pennsilvània Tim Murphy, de si VW va instal·lar programari "amb el propòsit exprés" d'ocultar les seves emissions, Horn va respondre que "sí, va ser instal·lat amb aquest propòsit". Però l'executiu alemany, de 51 anys, va afegir que no en va tenir coneixement fins a l'1 de setembre d'aquest any, dos dies abans que el Grup Volkswagen admetés davant l'EPA que els vehicles estaven manipulats i 17 dies abans que fos públic que els automòbils estaven trucats.