Volkswagen s'enfronta milers de milions d'euros en costos per l'escàndol del seu frau amb les emissions, el que porta alguns experts a especular amb la possible reorganització d'un imperi format dotze marques construït durant les últimes dècades que i fabrica tot tipus de vehicles, des d'actuacions barates i motos fins a camions pesats.

Abans, VW podia donar-se el luxe de donar suport financer a divisions en problemes com Seat, la marca de súpercotxes Bugatti i els camions pesats MAN gràcies als guanys robusts de Porsche i Audi, però ara els diners seran necessaris per ajudar a cobrir els costos relacionats a la crisi. Per això, es podria plantejar vendre alguns actius.

Stefan Bratzel, director del Centre de Gestió Automotriu de la Universitat de Ciències Aplicades de Bergisch Gladbach, Alemanya, estima que l'escàndol pot arribar a costar 30.000 milions d'euros a VW. «Bugatti, Lamborghini, també Ducati: no són essencials per a l'empresa», apunta.

I Seat? La marca no registra guanys anuals des de 2007 i té una línia de productes pensada per a l'extrem inferior del mercat que se superposa amb la de Skoda, els guanys operatius de la qual van ascendir a 522 milions d'euros en el primer semestre.

No obstant, Seat compta amb alguns punts a favor. La seva planta de Martorell és molt valorada pel grup -que abans de l'escàndol va anunciar-hi inversions superiors als 3.000 milions d'euros-, està a punt de llançar un nou model, i compta amb suports importants dins l'actual consell de Volkswagen. Entre ells hi ha el poderós vicepresident de compres de la multinacional, l'espanyol, Francisco Javier García Sanz, o el fins fa poc president de Seat, Jürgen Stackmann, ascendit vicepresident de vendes mundials de VW.

Seat, que va guanyar 52 milions d'euros en el primer semestre de l'exercici, va dir en un comunicat per e-mail que la unitat segueix sent un «actiu fonamental» en el grup.

«Segueix havent-hi molt nerviosisme i incertesa després de la primera reacció, que va ser caòtica», va dir Rafa Guerrero, representant sindical de CCOO a Seat.

El nou màxim responsable executiu, Matthias Müller, va dir aquest mes que si bé VW no necessita una revolució, es posposaran o cancel·laran projectes no essencials per reduir costos després que es divulgués que VW va cometre frau en proves d'emissions de vehicles diésel als Estats Units. La setmana passada, la companyia va cridar a revsió de 8,5 milions de vehicles dièsel a Europa, i Müller diu que les conseqüències de l'escàndol tindran un cost molt superior als 6.500 milions d'euros que l'empresa ja va reservar.

Querelles i demandes

L'Associació de Perjudicats d'Entitats Financeres (APDEF), impulsada des de Girona, ha presentat davant l'Audiència Nacional una querella criminal pel falsejament de les dades d'emissions de Volkswagen, ha animat aquesta setmana els particulars afectats per l'escàndol a presentar demandes per la via civil per reclamar l'import que suposa el frau.

El seu president, Francesc Garcia Rafanell, ha dit que els conductors dels cotxes manipulats van ser enganyats en vendre'ls vehicles amb característiques que no es corresponen amb la realitat, «per la qual cosa estan en el seu dret de reclamar l'import de la reparació i demanar una indemnització per danys i perjudicis i, fins i tot, requerir la rescissió del contracte de compravenda del cotxe».

L'APDEF també ha obert una altra via de reclamació perquè els accionistes del grup exigeixin la devolució de les pèrdues que han patit per la caiguda en picat del valor de les accions en borsa.