La segona jornada del Congrés Nacional de l'Empresa Familiar s'havia obert amb una conferència del colombià Alejandro Santo Domingo, que als seus 38 anys està considerat com un dels homes més rics de món i és propietari del conglomerat d'empreses Valórem, també conegut com a grup Santo Domingo. Fill del magnat de la cervesa Julio Mario Santo Domingo, el vaixell insígnia del qual era Bavaria, ha diversificat els negocis familiars després de canviar el control de la seva marca de begudes pel 15% de SABMiller, el gegant que prepara la seva fusió amb AB Inbev per consolidar el grup cerveser mundial. «Vam perdre control, però vam guanyar capital per posar en marxa nous negocis i repetir el creixement a altres sectors. Era una oportunitat que no es podia deixar passar», va assenyalar Santo Domingo, al capdavant del holding familiar des de 2001, quan va morir el seu pare.

El grup Santo Domingo controla mitjans de comunicació (la ràdio i la televisió Caracol i el diari El Despertador), té negocis immobiliaris, al sector del cinema, en la producció i comercialització de cafè, llet i gelats o en la generació elèctrica. «En els mercats emergents hi ha un creixement de la classe mitjana que és font de negoci. Per això invertim en el sector financer del Brasil o Xile, en l'energètic i en el de consum massiu a Àfrica i Àsia». Santo Domingo pronostica a més una tornada de les plantes industrials des de la Xina als països llatinoamericans. «Veurem el retorn de moltes empreses per l'augment dels costos de mà d'obra a Àsia», va assenyalar.