L'Oficina Federal de Vehicles de Motor (KBA) d'Alemanya va informar que ha detectat valors d'emissions de gasos contaminants per sobre del permès a diversos fabricants, en una investigació iniciada arran de l'escàndol de Volkswagen. «D'acord amb les dades brutes, s'han comprovat fins ara en part elevats valors de NOx en diferents condicions de conducció i ambientals», va explicar la KBA en un comunicat, en què no s'indicava quines marques o models no compleixen amb la normativa.

Les autoritats alemanyes estan ara en converses amb els fabricants de vehicles afectats per aquests resultats, per tal de valorar-los. Quan s'acabi aquesta fase consultiva podrien aparèixer «conseqüències legals», va afegir l'organisme.

La KBA va començar a finals de setembre una revisió generalitzada de vehicles, després que esclatés l'escàndol de la manipulació de les dades d'emissions de Volkswagen arran d'una denúncia de l'Agència de Protecció Mediambiental (EPA) dels EUA.

L'oficina es va proposar llavors revisar més de 50 models diferents dels principals fabricants alemanys -Volkswagen, BMW, Daimler- i d'altres cases estrangeres com Ford, Alfa Romeo, Dacia, Hyundai o Mazda. Fins al moment s'han realitzat dos terços de les anàlisis programades, tant a les instal·lacions de proves com en conducció en carreteres.

Segons va assenyalar un portaveu del Ministeri alemany de Transports, els resultats es recolliran en un informe conjunt, tot i que no va avançar la data en què es farà públic.

El setembre passat Volkswagen va reconèixer haver inclòs un programari il·legal en uns 9,5 milions de vehicles perquè, quan fossin portats a un banc de proves, emetessin gasos com el NOx complint amb les regulacions mediambientals, que en condicions normals contaminaven molt més.

Al començament d'aquest mes va informar que també havia detectat «irregularitats» en la certificació d'emissions de CO2 que afectaven uns 800.000 vehicles del grup.

La BKA va ordenar poc després analitzar de nou les emissions de CO2 i el consum de combustible en els models amb motors dièsel de 1,4, 1,6 i 2 litres i en els de gasolina d'1,4 litres. Segons va assenyalar, ha d'informar les autoritats europees de qualsevol resultat rellevant de les seves investigacions.

Per altra banda, el ministre d'Indústria, Turisme i Energia, José Manuel Soria, va assegurar que no té cap confirmació que el Grup Volkswagen vulgui donar a Espanya, com ha anunciat als Estats Units, 1.000 dòlars compensació als clients afectats pel trucatge dels motors dièsel.

Després de clausurar un Congrés sobre gestió responsable organitzat per l'Associació Espanyola de la Indústria Elèctrica (Unesa), Soria va resposndre a una pregunta sobre aquest assumpte afirmant que no li consta que «hagi a ser així».

50.000 vehicles a Espanya

Va recordar que el passat dia 4 el vicepresident mundial del Grup Volkswagen, Francisco Javier García Sanz, es va traslladar a Madrid per comunicar-li que, en la investigació interna pel trucatge de les emissions de NOx de 9,5 milions de vehicles del grup, s'ha descobert que 800.000 tenen problemes en l'etiquetatge de C02, dels quals 50.000 són a Espanya.