El fabricant automobilístic alemany Volkswagen va informar ahir que invertirà 12.000 milions d'euros el 2016, 1.000 milions d'euros menys del que preveia abans de conèixer-se la manipulació de gasos en diversos dels seus motors dièsel i de gasolina.

El nou president de la junta directiva de Volkswagen, Matthias Müller, va dir després de la reunió del Consell de Supervisió que «ens preparem per a una època d'incertesa i volatilitat». «Donarem prioritat a totes les inversions i despeses previstes, però es retallarà el que no sigui estrictament necessari, com ja s'ha anunciat», segons Müller.

Fa un any Volkswagen va anunciar que invertiria 85.600 milions d'euros en els pròxims cinc anys per a nous models, tecnologies respectuoses amb el medi ambient i fàbriques, però ahir no va donar xifres a aquest termini, només les destinades a 2016.

Müller va anunciar que la despesa per a propulsió alternativa s'incrementarà l'any vinent en 100 milions d'euros. El grup Volkswagen donarà prioritat al desenvolupament de propulsions elèctriques a les marques VW, Audi i Porsche.

La major part de les inversions aniran a nous productes, el desenvolupament de les plataformes modulars, així com la conclusió de l'augment de capacitats.

Per exemple, al Golf de la pròxima generació, a l'Audi Q5, a la nova fàbrica a Polònia, així com avanços per a l'electrificació de les plataformes modulars. La meitat de les inversions aniran a les 28 factories del consorci a Alemanya.

Volkswagen, que no ha donat detalls de les inversions previstes a Seat de Martorell, ja ha decidit que no construirà el seu nou centre de disseny a la central a Wolfsburg, el que permetrà estalviar 100 milions d'euros. El grup automobilístic Volkswagen també revisa la construcció d'un taller de pintura a Mèxic. També posposa la fabricació del substitut del Phaeton, que serà completament elèctric.

Un analista del sector, Frank Schwope, va pronosticar ahir que en el futur hi haurà retallades més importants de la inversió: «L'empresa ha d'estalviar, estalviar i estalviar. El pla d'inversió contempla només el 2016, en lloc dels cinc anys anteriors. Això li dóna temps Mueller a negociar amb els líders sindicals sobre les mesures més doloroses per podar un grup que abasta 12 marques i més de 300 models».

A la recerca del creixement, Volkswagen havia més que duplicat la seva despesa anual d'inversió entre 2008 i aquest any. Ara, la frena en sec.