El conseller d'Empresa i Ocupació, Felip Puig, no creu que les promocions del Black Friday i el Cyber Monday "desvirtuïn" el model comercial català i va assegurar que el fenomen "no entra en contradicció" amb les rebaixes d'hivern i d'estiu. "Són dues coses diferents", va dir Puig en una entrevista. Si aquests descomptes de finals de novembre "serveixen perquè s'animin les compres, ja anirà bé per a la nostra economia", va afegir.

Pel que fa al Black Friday, Puig ha remarcat que respon a "promocions puntuals que la llei no restringeix i que poden fer tots els comerciants d'acord amb els seus propis criteris". Això és diferent, ha dit Puig, a les rebaixes, en les quals els botiguers poden rebaixar durant un període de temps determinat els estocs que no han pogut vendre durant els sis mesos anteriors.

A la ciutat de Girona, l'agrupació de comerciants Girona Centre donarà el tret de sortida a la temporada comercial del Nadal amb la doble campanya "Black Friday & Ciber Monday" -que es farà el dilluns 30 per a les promocions online durant 24 hores-. L'encesa de les llums de Nadal va coincidir amb la celebració del Divendres Negre a petició de Girona Centre Eix Comercial, en representació del comerç de proximitat de l'eix comercial.

La campanya compta amb l'adhesió de més de setanta comerços. En opinió del president de l'agrupació, Josep Maria Noguer, "la suma de la campanya i l'encesa dels llums pot convertir aquest cap de setmana en un bon inici de temporada per als establiments i en una oportunitat per al consumidor". Segons van informar els comerços, alguns botiguers fan descomptes de fins al 50 i al 70%.

Aquestes rebaixes avançades tenen el seu origen als EUA, molt donat a fer ofertes per fomentar el consum i avançar la campanya nadalenca. La fita el marca el Dia d'Acció de Gràcies (Thanks Giving Day), al voltant del qual giren els dos "shopping days": el divendres i el dilluns següents.

La festa comercial ha arrelat a Catalunya i els comerciants i els compradors de Barcelona van celebrar la jornada de descomptes d'aquest Black Friday com una oportunitat d'incrementar el consum a les portes de l'inici de la campanya de Nadal.

A la recerca d'ofertes

Al centre comercial Les Arenes, la majoria de consumidors coneixia l'existència de la campanya de promocions del divendres i molts van esperar a ahir per fer les seves compres a preus rebaixats. Els venedors, per la seva banda, van celebrar la campanya de promoció com una manera d'atraure més clientela als seus establiments i es van mostrar convençuts que la jornada serà un èxit gràcies als descomptes que rondaven el 20% a molts dels locals.

Segons els organitzadors, el Black Friday pot provocar increments de les vendes de més d'un 30% per sobre d'un dia normal. Els comerços ofereixen molts dels seus productes amb vals descompte o rebaixes per incentivar les seves vendes en el començament de campanya i així passar "dels números vermells als negres".