L'experiència d'empresaris que s'han reinventat

Representats d'empreses com Lékué, Samsung o Correos subratllen la importància de conèixer què vol el consumidor per poder adaptar-se als canvis

14.12.2015 | 15:57
Un moment de la jornada a l´Auditori Palau de Congressos

Aprendre de l'experiència d'empreses que han sabut reinventar-se amb èxit i donar a conèixer algunes de les claus d'aquest procés de canvi. Aquest és el propòsit de la V Jornada d'Empresa i Coneixement que ha organitzat aquest dilluns l'Associació Espanyola de Directius (AED) i Tribuna de Girona a l'Auditori-Palau de Congressos de Girona. Enguany el lema era 'Reinventa't: innova per competir" i s'ha comptat amb la participació de representants d'empreses com CaixaBank, Correos, Samsung, Lékué o el FC Barcelona.

Un any més s'ha buscat la participació de ponents internacionals. Enguany s'ha comptat amb la conferència del CEO de Flickr i vicepresident de Producte de Yahoo, Bernardon Hernández, i també el General Counsel de la Wikimedia Foundation, Geoff Brigham, que han aixecat molt d'interès.

Albert Bosch, emprenedor i aventurer, ha estat l'encarregat de presentar la jornada i de fer de moderador durant les taules rodones. Entre les idees que s'han pogut escoltar durant les ponències, s'ha destacat sobretot la velocitat dels processos de canvi però també dels avenços tecnològics, obligant als empresaris i emprenedors a estar molt a l'aguait de tot el que va succeint per petita que sigui l'empresa.

Una de les claus per poder afrontar aquesta realitat canviant és observar en tot moment què vol el consumidor i quines són les seves necessitats. Ho ha plantejat el CEO de la firma Lékué dedicada a la venta de productes de cuina. Basant-se en el cas d'aquesta firma, Xavier Costa ha explicat que com a "micro empresa" fa deu anys es va apostar per reorganitzar el negoci, centrat en aquells moments a fabricar per altres marques, per passar a reinventar la marca.

Així, es va treballar en el disseny i sobretot en uns mètodes propis d'observació per conèixer què es feia a fora i què demanava l'usuari, com ara que volia menjar sa tot i no tenir temps els vespres per cuinar. "Observant el que fan les persones, és molt més fàcil dissenyar estratègies i productes que llavors podem vendre", ha afirmat Costa.

Aquesta ha estat una de les claus perquè aquesta "micro empresa" hagi sabut fer-se un lloc al mercat. I com a dada ha destacat que la setmana passada van aconseguir 700.000 entrades al web –equiparable a marques com Lacoste a França, segons ha dit- i sense haver invertit un euro en publicitat. "Tot ho hem fer observant i connectant amb la gent, lluny dels mètodes tradicionals del màrqueting, per pura necessitat. No teníem diners per invertir en publicitat", ha afegit.

Bústies de paquets a les comunitats de veïns
Qui també ha coincidit en la importància d'adaptar-se a les necessitats del client ha estat el director general de l'àrea comercial de Correos, David Muntañola, una empresa pública amb 300 anys d'història que també ha hagut de reinventar-se. Muntañola ha destacat que la diferència actual dels anteriors processos de canvis es la "rapidesa" amb el que succeeix tot. Això ha obligat a l'empresa a treballar en tres línies: innovació interna, recerca de fórmules externes i col·laboració amb altres companyies de valor.

Per exemplificar-ho, ha parlat d'una prova pilot d'entrega de paquets que busca acabar amb la idea del client que espera a casa el paquet que li ha d'arribar. Mitjançant la instal·lació de bústies a comunitats de veïns, el missatger deixa el paquet i l'usuari que ha fet la comanda rep una SMS o un email amb un codi de barres que li permetrà obrir la bústia en el moment en què arribi a casa.

Per la seva banda, el director de Comunicació de Samsung Electronics Iberia, Francisco Hortigüela, ha recordat que aquesta firma mundial va començar l'any 1938 a Corea del Sud amb el negoci de la venta de peix. La seva activitat va anar canviant des del sucre, passant pel tèxtil, la petroquímica i altres sectors fins arribar l'any 1969 amb l'electrònica. Durant la seva exposició, ha enumerat el que considera els principals ingredients per assolir l'èxit en aquesta reinvenció constant: l'ambició, l'esforç, el talent i la modèstia.


Rècord de participació
Aquesta cinquena edició ha comptat amb gairebé un miler d'assistents, una xifra rècord segons els organitzadors. Entre els empresaris i directius també hi havia uns 300 estudiants gironins. El president de l'Associació Espanyola de Directius (AED), Pau Herrera, ha destacat que any rere any la jornada genera més interès.

Per altra banda, ha subratllat la importància que els empresaris entenguin de que cal un "canvi de mentalitat" per poder ser més àgils i capaços d'adaptar-se a la realitat canviant tot observant el que passa al seu voltant i a fora.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
Enllaços recomanats: Premis cinema