Fa més de de sis mesos que va deixar Flickr i Yahoo!. En quins projectes està ara mateix?

Estic treballant en un projecte nou que intentarà resoldre el problema de l'"últim quilòmetre" del comerç electrònic. Tota la cadena logística del comerç electrònic sol funcionar molt bé, però hi ha un problema en el tram final, en l'entrega del producte a casa. Volem ajudar les empreses logístiques a solucionar aquest gap.

A la seva pàgina web es defineix com a emprenedor a qui li agrada tenir idees i fer-les realitat. Quina és la seva fórmula?

Tenir molt clar el que ets i el que vols fer. L'enemic número 1 de l'execució de projectes és el dubte. La majoria de fracassos vénen perquè no se sap bé què es vol fer.

Quantes vegades ha tingut èxit i quantes ha fracassat a l'hora de fer realitat les seves idees?

Estic prou satisfet. Potser en un 70% dels projectes he tingut èxit. I en els que no n'he tingut èxit m'han donat bagatge i experiència perquè et permet identificar problemes que més endavant podràs evitar.

Ha treballat molts anys a Silicon Valley. El tenim massa idealitzat o és un exemple a seguir?

En cap cas el tenim massa idealitzat. És l'ull de l'huracà i el centre neuràlgic de les empreses que més creixen del món. És difícil d'explicar i d'entendre. S'hi ajunten talent, persones amb ambició i ganes de treballar, inversors... Allà tothom pensa en gran i el mercat és molt receptiu a noves propostes emprenedores. No és casualitat que empreses com Apple, Google, Facebook, Uber, Airbnb, etc. estiguin totes concentrades en una àrea de 40 quilòmetres quadrats que genera tanta riquesa com l'economia espanyola. És la millor prova que les coses es fan d'una manera diferent i millor.

Ha passat per grans multinacionals, com Google o Yahoo, i també ha impulsat petites startups amb recursos escassos. La fórmula de treballar en innovació és diferent?

No crec que la mida sigui determinant. Ens podem aproximar a aquest tema des de dues vessants. La realment innovadora és identificar problemes importants i solucionar-los. Això és el que se sol fer a Silicon Valley. La segona, més poruca, intentar replicar aquí una cosa que ha funcionat a fora. A Europa, i sobretot a Espanya sol funcionar bé aquest model, i és una llàstima, perquè genera companyies mediocres.

En la conferència inaugural de la Jornada Empresa i Coneixement, Alfons Cornella deia que és difícil innovar des de les jerar?quies empresarials. Hi està d'acord?

És una qüestió molt complexa. Jo crec que el concepte d'empresa està canviant. En el model d'empresa del segle XX és molt difícil innovar, perquè van ser concebudes per aconseguir l'eficiència en l'execució, on es pensa sobretot en el curt termini. Aquestes empreses són gestionades de forma molt similar als exèrcits, on es busca una cadena de comandament molt clara per aconseguir una execució impoluta. El general diu què s'ha de fer i si un soldat del batalló es mou un mil·límetre del pla marcat posa en risc l'execució de l'estratègia. Aquesta dinàmica, pel bé de tots, hauria d'anar desapareixent. Una empresa que vulgui tenir futur avui ha de ser molt menys jeràrquica. Per intentar solucionar problemes importants de forma diferent calen aproximacions creatives, i aquesta gestió necessita maneres de fer diferents. Les empreses tradicionals -i passa en totes les indústries i sectors- tenen complicacions com els incentius del management i estructures molt rígides que dificulten els processos d'innovació.

Però algunes d'aquestes empreses tradicionals segueixen tenint grans beneficis mentre que algunes empreses tecnològiques molt innovadores i que estan valorades en milers de milions tenen uns beneficis molt minsos i problemes per facturar. No estem davant d'una nova bombolla tecnològica?

No ho crec. Hem de tenir molt clara la diferència entre valor (entès com el retorn que obtens d'un actiu) i preu (el que la gent està disposada a pagar). Hi ha bombolla quan el valor és de 10 i el preu de 100. Va ser bombolla que Facebook pagués mil milions de dòlars per Instagram, una empresa que tenia 12 treballadors i que no facturava res? És evident que no, perquè ha suposat una important aposta estratègica que li ha permès arribar al públic més jove. Va ser una bogeria que Google pagués més de mil milions per la israeliana Waze? Tampoc, perquè va captar públic que en aquell moment no utilitzava Google Maps. Ens movem en un àmbit en què no podem mesurar el valor de les empreses només en funció dels ingressos que tenen.

Participa en alguns projectes com a business angel. Expliqui'n un del qual se senti orgullós.

Un d'uns nanos de Barcelona que es diu "Verse". Estan intentant canviar la manera com la gent s'envia diners. Volen establir una forma de banca totalment diferent, utilitzant tecnologies com el Bitcoin. Estan a Barcelona i tenen vocació global. Han aconseguit finançament a Silicon Valley en molt poc temps i estic molt il·lusionat amb aquest projecte.

El sector financer hauria de tremolar? Serà el proper gran sector en veure canviar de forma accelerada degut als canvis tecnològics?

Sí. En els propers cinc anys veurem que es defineix un nou escenari en el sector financer. Canviarà molt i les estructures de la banca tradicional patiran força. Els passarà el que hem vist en empreses de telecomunicacions: S'han acabat convertint en proveïdors de la infraestructura (antenes, fibra òptica, etc.) i han deixat de tenir una relació directa amb els clients, un paper que han assumit empreses com Google, Amazon o Facebook. La banca tradicional acabarà essent proveïdora d'infraestructures bàsiques, però la relació amb el client es reintermediarà i quedarà en mans d'agents nous.

Per acabar. Digui'm algunes aplicacions que consulti de forma diària al seu mòbil i que consideri imprescidibles.

L'app de The Economist, que m'encanta; Twitter, que em permet estar al dia; Shazam i Spotify, per la música; Scan Pro, perquè em permet escanejar tot tipus de documents i amb facilita molt la gestió als que no tenim oficina fixa; i finalment Instagram, que és la meva xarxa social preferida.