No té la petició formal sobre la taula, però sí que ha rebut una petició per canals extraoficials. Tot just acaba d'aterrar al Palau de la Generalitat i el president, Carles Puigdemont, ja haurà de gestionar la demanda de la cúpula directiva de Giba Real State, filial a Espanya de la suïssa Giba Holdings, que té en l'advocat i empresari gironí, Joaquim Boadas de Quintana, el màxim representant. Giba Holdings tenia previst, fins ahir, invertir una quantitat ingent d'euros en una planta de fabricació d'un model de bugui biplaça, el Giba Jacaré, un vehicle propulsat per benzina o electricitat, a un preu de venda final d'uns 5.000 euros la unitat i pensat per a ser conduït per clients de ressorts de luxe, casinos i altres complexos de caràcter turístic.

Fins ahir, perquè el plantejament de la marca passava per ubicar la factoria a Almansa, a la província d'Albacete (Castella la Mancha), amb la previsió de crear, a tres anys vista, uns 2.000 llocs de treball. La novetat, però, és que «un canvi de rumb» en el projecte és possible, segons va informar l'enginyer responsable del projecte, Toni Miró, que, com Boades de Quintana, també és gironí.

Resulta que les coses, a Almansa, no rutllen tan bé com es preveia. L'Ajuntament d'aquell municipi, fa cosa d'un any i mig, va acollir amb gran interès la proposta de Giba Holdings que arribava a través de la filial espanyola: va posar una antiga nau industrial a disposició dels inversors i va prometre'ls que en milloraria els accessos, cosa que no ha passat i que, després del canvi de Govern a la Junta de Castella la Mancha, «fa la impressió» que podria patir certa demora o, com a mínim, no desenvolupar-se amb la celeritat que reclamen els inversors.

I aquest retard coincideix en el temps amb el canvi de president a Catalunya, circumstància que els representants de Giba a Espanya interpreten com una escletxa per fer possible allò que no ho semblava massa: que el projecte s'acabi quedant al Principat, concretament a Constantí (Tarragona), a no molta distància de l'Institut d'Investigació Aplicada de l'Automòbil (Applus+ Idiada), un centre tecnològic de referència en el sector ubicat a l'Albornar, la proximitat del qual atorgaria a la planta de Giba Cars un valor afegit. D'aquí que els representants del holding suís, davant del canvi sobtat que ha patit la situació política a Catalunya, s'hagin afanyat a trucar a la porta del número 4 de la plaça Sant Jaume.

Projecte amb avals

Si hi ha receptivitat, expliquen, la inversió multimilionària ?es podria quedar «a casa», amb tots els beneficis que això comportaria; el més evident, la creació de llocs de treball. En aquest context, els directius de Giba Real Estate han anunciat la presentació de dos avals de 50 milions d'euros cadascun que concedirien credibilitat al projecte i el farien, per tant, viable. Aquest moviment permetria engegar el projecte de Giba Cars aquest any. Tot això és el que volen transmetre al president Puigdemont en primera persona.

La planta de producció de buguis en cadena estaria en condicions d'ensamblar, un cop assolís el rendiment màxim, 480 vehicles al dia. Això suposaria una producció anual, a tres anys vista, d'entre 100.000 i 120.000 unitats anuals destinades, principalment, a l'exportació, explica Toni Miró. Els plans de creixement de la firma passarien per comercialitzar els buguis biplaça a 12 països, en una fase inicial i, progressivament, Giba Cars aniria ampliant el seu mercat internacional amb la previsió de superar el llindar dels 90 països.

En aquest context, la capçalera El Digital de Albacete publicava, dilluns, que el president de Castella la Mancha, Emiliano García Page, instava a la companyia a presentar, abans de final de mes, la documentació necessària per a l'obtenció dels permisos administratius preceptius.