A les acaballes del segle XIX, l'any 1896, Josep Corcoy i Guinart, fill de carreters nascut a Olot, fundava una empresa de transports a Girona. Transcorreguts 120 anys des de llavors, el seu besnét, Josep Maria Riuró, comanda el negoci dedicat, ara, al transport nacional i internacional de mercaderies, la distribució, l'emmagatzematge, la missatgeria i els serveis especials, com són el transport d'objectes fràgils o de mobles antics.

De fet, la filosofia de Corcoy és que «tot es pot transportar», explica Riuró. Per exemple, el vitrall de Domènec Fita que decorava l'antiga seu de la immobiliària Progrup, desapareguda, del carrer Sant Francesc de Girona. De fet, precisa el gerent de Corcoy, «gairebé tots» els museus de la ciutat acostumen a encarregar a l'empresa el trasllat de les peces més delicades. L'agència, per sobreviure en un mercat altament competitiu i en un sector que tampoc no s'ha escapat dels efectes de la crisi econòmica dels darrers anys, ofereix un ampli ventall de serveis, de manera que si cal portar amunt i avall caixers automàtics o caixes fortes, s'hi porten.

Després d'uns anys complicats, el 2016 Corcoy preveu incrementar un 10% la facturació, un creixement molt similar al que ha registrat l'últim any, assenyala el gerent de l'agència, que té una plantilla de vuit treballadors i una flota de set vehicles. Quan el volum d'activitat ho requereix, Corcoy, que té les oficines al carrer Santa Eugènia i el magatzem a Mas Xirgu, recorre a una xarxa de col·laboradors externs. El 2013, recorda Josep Maria Riuró, va ser el pitjor any des que va començar la crisi. «Per sort», celebra, a partir del 2014 «les coses van anar millor» i el 2015 la situació «es va estabilitzar». Amb 120 anys d'història a l'esquena, aquesta agència familiar les ha vist «de tots colors», diu Riuró, que no pot amagar «cert orgull» de pertànyer a una nissaga de transportistes que s'ha mantingut viva durant dècades. Els Corcoy van començar carretejant, amb l'ajuda de cavalls, gra i andròmines diverses a finals del segle XIX. A principis del XX ja feien els primers viatges fins a Barcelona i, la segona meitat de la dècada dels anys 30, van superar les vicissituds provocades per l'esclat de la Guerra Civil. La dels 40, va suposar l'arribada dels primers camions i camionetes. El primer xofer amb llicència per conduir va ser Josep Riuró, el pare del gerent actual, Josep Maria, que duu 47 anys en el negoci. Ell, als anys 70, va liderar la metamorfosi de l'agència en una empresa preparada per a transport urgent i al detall: va fer créixer la plantilla, va renovar la flota i va comprar el magatzem de Mas Xirgu.