Representants de Seat España s'han desvinculat davant la Fiscalia de l'Audiència Nacional del frau dels motors trucats de Volkswagen, afirmant que per contracte no podien accedir ni manipular de cap manera aquests motors, que s'importaven directament d'Alemanya. Segons fonts jurídiques, responsables de l'empresa es van dirigir al fiscal del cas, Marcelo Azcárraga, per traslladar-li de viva veu la seva postura en la investigació del frau que està realitzant el jutge de l'Audiència Nacional Ismael Moreno.

En aquesta reunió, li van explicar que les empreses que a Espanya instal·len els motors als cotxes Seat no poden, d'acord amb una clàusula contractual, tocar els esmentats motors ni el programa informàtic que els controla, i ells es limiten a posar-los en els vehicles. Van afegir al fiscal que no sabien que estaven trucats.

Azcárraga està en contacte amb les diferents fiscalies dels països on hi ha procediments oberts arran del frau, com Alemanya, França, Itàlia, Portugal o Polònia, encara que serà la Unitat de Cooperació Judicial de la Unió Europea (Eurojust) la que finalment decideixi si el procediment s'unifica en un sol país.

A Alemanya, es van realitzar escorcolls en els quals va confiscar diversa documentació de Volkswagen, fet pel qual la Fiscalia es planteja demanar a la justícia germànica correus o altres documents que puguin demostrar si els directius de Seat coneixien el trucatge.

Mentrestant, Seat s'ha posat a disposició de la Fiscalia espanyola per ensenyar-li com s'instal·len els motors a Espanya i agents de la Unió de Delinqüència Econòmica i Fiscal (Udef) de la Policia Nacional han acudit a la planta de Martorell per veure en directe el procés de fabricació dels cotxes.

Petició de diligències

De moment, el jutge Moreno ha demanat una sèrie de diligències a Volkswagen i al Ministeri d'Indústria, Energia i Turisme. Ho va fer després de declarar-se competent l'octubre passat per investigar els efectes del cas a Espanya i imputar Volkswagen com a persona jurídica.

Entre elles, ha reclamat a Volkswagen que l'informi del nom de l'empresa que va idear el programa informàtic trucat i que donava per bones unes emissions de gasos més altes del que està admès.

El magistrat va demanar a més al Ministeri d'Indústria tota la informació que tingués, inclòs el dictamen de l'Agència Mediambiental dels Estats Units (EPA), sobre el software instal·lat en els cotxes de les marques Volkswagen, Volkswagen Comercials, Audi, Seat i Skoda i que altera a la baixa les emissions dels motors dièsel EA189 Euro5.

Encara està pendent de rebre part d'aquesta informació, incloent-hi un informe d'Indústria sobre dictàmens pericials que s'hagin efectuat per corroborar el de l'EPA.

L'obertura d'aquestes diligències es va produir després que al setembre Manos Limpias presentés una querella contra diversos directius del Grup Volkswagen a Espanya per delictes contra els consumidors, el medi ambient i la hisenda pública, estafa i falsificació documental.

També s'han personat en el procés altres acusacions en qualitat d'afectats, com l'Associació de Perjudicats d'Entitats Financeres (Apdef).